30 oktober 2013 

Een voorbeeld van slechte marketing (en wat je daarvan kunt leren)

Een voorbeeld van slechte marketing (en wat je daarvan kunt leren)

De goede voorbeelden van slechte marketing liggen op straat. Ook afgelopen weekend was er weer een goed voorbeeld dat zich voor mijn ogen voltrok. Ik ben het afgelopen weekend namelijk naar het Drielandenpunt geweest. Voornamelijk kwam ik voor de doolhof die daar is, maar de slechte marketing was ook noemenswaardig.

Het doel: meer mensen in het doolhof, meer klanten in het café

Om de doolhof te promoten was er een marketingactie in gang gezet. Het doel was om meer mensen aan te trekken die naar de doolhof wilden, maar ook om klanten aan te trekken voor het café in de buurt. Er stond een speciaal formulier op de website dat voor die twee dingen moest zorgen.

Als je het formulier uitgeprint meeneemt, krijg je korting op de doolhof én een tweede kop koffie gratis in het café in de buurt. Als tegenprestatie geef je daarmee jouw e-mailadres en naam. Tot nu toe een aardig verhaal.

De uitvoering: euhm, welke uitvoering?

Maar dan de uitvoering. Een goede marketingactie werkt natuurlijk alleen als deze daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Ik nam mijn gegevens mee, even op papier gezet – of ik het nu uitprint en invul, of alles opschrijf zou toch niet uit moeten maken? Ter plekke werd hiernaar gekeken. Ik kreeg wél mijn korting op de doolhof, maar het formulier werd én niet meegenomen, én ik kon naar mijn gratis tweede kopje koffie fluiten.

Wat houdt deze slechte marketing in voor de doolhof en het café?
A: ze hebben niet de gegevens van iemand die heel graag deze doolhof bezoekt. Ze kunnen me dus niet vragen om een lovende referentie.
 B: ik heb het café niet meer bezocht. Toch wel jammer.

Wat kun je hier als ondernemer van leren?

Wat kun je hier nu van leren? Als je slechte marketing wilt voorkomen, moet je iedereen voorlichten. Ook je personeel! Want een idee op papier is leuk, maar het heeft geen waarde wanneer je de actie niet uitvoert!

PS Het zou gemiddeld 45 minuten dolen zijn, maar het werd wat langer. Na ruim een uur vond ik dankzij wat hulp van een vriend de weg. Bleek ik met één slechte keuze in het begin al drie kwartier rondjes aan het lopen te zijn geweest. De foto laat mijn opluchting zien!

Meer leren over hoe je het wél goed doet? Ik help je graag!

Kan je bedrijf een pr-boost gebruiken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Ik help je graag. Plan een gratis en geheel vrijblijvend 15-minutengesprek en informeer naar de mogelijkheden!

In deze vlog vertel ik meer over de kracht van goede pr. Ben je benieuwd wat publiciteit voor jou kan doen? Plan een vrijblijvend, gratis 15-minutengesprek in en informeer naar de mogelijkheden. Ik help je graag!

Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert

Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende freepublicityspecialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor pr. Schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken.
Kamal Safi
Door

Kamal Safi

op 03 Dec 2013

Inderdaad slechte marketing! Vaak zijn de intenties van dit soort initiatieven wel goed bedoeld hoor. Echter schort het aan de voltooiing ervan. Put your money where your mouth is als je credible wilt zijn als ondernemer en geloofwaardigheid wil kweken bij de klant.

Reactie plaatsen