5 voorbeelden van free publicity

''Een beetje PR-bureau kent natuurlijk zijn media. Als PR-professional geloof ik in een goed verhaal. Want een goed verhaal verkoopt zich altijd. Bij dat goede verhaal vinden we de juiste media om dit aan te pitchen. En dát levert de juiste PR op.''

Jennifer Delano - PR-agent

voorbeelden free publicity

Free publicity

Wel eens gehoord van free publicity? De definitie hiervan is een systematische PR (public relations) activiteit van een organisatie, met als focus onbetaalde aandacht door de media krijgen. Free publicity is dus een onderdeel van PR. Free publicity op social media kanalen is een voorbeeld van een effectieve manier om de gewenste doelgroep te bereiken. Gaat jouw verhaal viraal op social media, dan heb je een groot bereik en hebben veel mensen kennis gemaakt met jouw bedrijf of organisatie. Doordat er niet wordt betaald voor de aandacht, is free publicity een aantrekkelijke manier om een organisatie in de media te krijgen. Maar hoe krijg je free publicity? En waarom wil je free publicity?

betekenis free publicity

Hoe zorg je voor free publicity?

Nu de betekenis van free publicity helder is wil je natuurlijk weten hoe je (online en offline) free publicity kunt krijgen. Om je even uit je dromen te helpen, er is helaas niet één bepaalde techniek die altijd werkt. Wel hebben wij van Jennifer Delano PR bureau door onze jarenlange ervaring en passie voor het vak een methode ontdekt die jou helpt om door bijvoorbeeld free publicity bepaalde marketingdoelstellingen te behalen. Door te luisteren naar jouw verhalen weet ons team precies de relevante informatie eruit te halen die waardevol genoeg (lees: nieuwswaardig) is om de aandacht van de media mee te trekken. Wil jij nu zelf aan de slag met (online en offline) free publicity? Lees dan onze free publicity tips en voorbeelden!

wat is free publicity

Free publicity tips

Hoe zorg je voor free publicity? Wij geven je graag enkele tips!


Zorg dat je zichtbaar bent op social media

Zorg voor zichtbaarheid op verschillende social media kanalen, zodat je eruit springt bij jouw doelgroep. Reageer bijvoorbeeld op alle relevante artikelen, interviews en andere berichten die raakvlakken hebben met jouw organisatie.


Trek de aandacht van journalisten

Journalisten zijn vaak degene die schrijven over wat er gebeurt in de wereld. Zorg er dus voor dat je op diverse oproepen van journalisten reageert. Zo zien ze je naam, kunnen jouw verhaal overwegen en mocht dat niet direct hun aandacht trekken, dan herkennen ze je wellicht in de toekomst.


Maak persberichten en zorg voor een free publicity artikel

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en recente ontwikkelingen, schrijf zelf aantrekkelijke persberichten hierover en stuur deze naar de juiste media. Zo maak je het de media gemakkelijk om jouw nieuws te verspreiden. Denk eraan een paar rechtenvrije foto’s erbij te sturen.

free publicity

Free publicity voorbeelden

Met de free publicity tips kun je hopelijk al zelf aan de slag. Heb je wat inspiratie nodig? Wij hebben 5 toffe free publicity voorbeelden voor je op een rijtje gezet.


Bavaria

De meeste mensen zullen dit voorbeeld vast herkennen. De Bavaria-jurkjes tijdens het WK voetbal in 2010 zijn een écht succesvoorbeeld van free publicity. De jurkjes, die in eerste instantie bedoeld waren om de bierverkoop van Bavaria in Nederland een boost te geven, kregen wereldwijde media-aandacht. Dit kwam doordat FIFA een aantal vrouwen in Bavaria-jurkjes het voetbalstadion uitzette. Door het commentaar hierop kon Bavaria volop profiteren van de gratis media-aandacht over de hele wereld.


Red Bull

Dit grote merk heeft wel vaker dan eens flink uitgepakt met reclamestunts. Eén van de meest noemenswaardige is de skydiver die vanaf 39 kilometer hoogte uit een capsule sprong. Hierdoor werd hij de eerste mens die in een vrije val de geluidsbarrière doorbrak. Hoewel de stunt zelf natuurlijk aardig in de kosten liep, was alle media aandacht voor Red Bull naar aanleiding van de stunt gratis. Mooi voorbeeld van free publicity!


Albert Heijn

Wie kent ze niet, de wuppies van Albert Heijn? Tijdens de Oranje Voetbal actie in 2006 had bijna iedereen wel een wuppie ergens in de woning of zelfs in de auto. Zag iemand een wuppie, dan dacht diegene aan Albert Heijn en hier heeft de supermarkt nog jaren van kunnen profiteren. In dit geval is de free publicity weliswaar begonnen met een investering, namelijk de wuppies zelf, maar door het langdurige effect kan er toch worden gesproken van indirecte free publicity. We hebben het er nog steeds over!


Unox

Tijdens de Elfstedentocht van 1997 en de nieuwsjaarsduiken heeft Unox besloten om de welbekende Unox-mutsen uit te delen. De vele foto’s en filmpjes zorgen na al die jaren nog steeds voor free publicity op social media en op veel andere mediakanalen. Ook een mooi voorbeeld van indirecte free publicity!


Buys

Toen Buys bekend maakte dat de negerzoenen voortaan als ‘zoenen’ door het leven gingen, ontstond hier veel ophef over. De reacties waren zeker niet allemaal positief, maar Buys was volop in het nieuws en daar ging het natuurlijk om. Een echte free publicity case.


Meer weten over free publicity of wil je weten wat wij als PR bureau nabij Amsterdam voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag!

Tijd om eens met elkaar te praten?