28 augustus 2024 
in podcast

Podcasten met impact: Drie essentiële lessen voor het bereiken van jouw zakelijke doelgroep

Dit jaar kreeg ik het boek Podcasten voor communicatieprofessionals in handen. Het belooft de kickstart te zijn voor jouw zakelijke doelgroep. Het is geschreven door Glenn van der Burg, en hij kan het weten; podcasten is zijn werk. 

Als iemand die al honderden podcasts heeft gemaakt (Jennifer Delano PodcastFree Publicity Podcast, al twee jaar elke week een podcast, en de DutchTechOnHeels Podcast) en podcastinterviews heeft gedaan, zou alles bekend moeten voorkomen en niets helemaal nieuw moeten zijn, maar ik zet graag de belangrijkste lessen voor je op papier. Laten we het boek induiken...

Hoe laat je mensen naar jouw podcast luisteren?

Het boek start met een Podcast Canvas. Leuk dat hij het canvas, dat veelal voor bedrijven wordt toegepast, ook inzet voor podcasts. Het is inderdaad belangrijk om na te denken over de doelgroep en waarom deze zou willen blijven luisteren. 

Daarna begint het hele productie- en marketingproces: hoe laat je mensen naar jouw podcast luisteren en hoe kom je aan de luisteraars? Daarna wordt het echt interessant: wat kost een podcast en wat levert het op? Want het is niet de vraag of podcasts iets is wat komt en gaat. Glenn stelt vast: podcasts zijn een blijvertje. Dat is goed nieuws voor podcasts die je zelf maakt, maar ook waar je een interview doet (een podcastgast bent).

1 - Maak geen podcast omdat jij wat te melden hebt

Het is niet zo dat als jij iets als bedrijf belangrijk vindt, de wereld daar ook op zit te wachten. Een pleidooi om een persona te maken en na te denken over wat hij/zij van jouw podcast vindt. Als deze persona niet geïnteresseerd is of zich eraan irriteert, dan wordt het tijd om te gaan schrappen.

Graag vul ik hierop aan dat een podcast wel heel interessant moet zijn om hier een half uur naar te luisteren. Houd het kort maar krachtig. De podcasts die ik beluister en langer duren dan een half uur, zijn er maar een paar. En dan heb ik inhoud nodig die ik niet ergens anders vind.

2 – Kies een goede vorm

De schrijver van het boek pleit ervoor om een goede vorm te kiezen. Vaak is de vorm een interview, maar alles hangt dan af van hoe goed de interviewer is en hoe leuk de gast uit de verf komt. Het is wel het makkelijkst te beluisteren en een goede manier om kennis over te brengen. 

Je kunt ook kiezen voor andere vormen. Denk bijvoorbeeld aan: een forum (waarin je met een panel van vaste gasten en een presentator over stellingen debatteert), een nieuwsformat (maar zorg dan wel dat het niet voorgelezen klinkt), of een column (maar dan moet je wel echt lekker kunnen schrijven), etc.

3 – Lanceer jouw podcast

Het staat niet heel uitvoerig in het boek, maar ik voeg graag deze les toe vanuit mijn werk als freepublicityspecialist. Lanceer elke podcast alsof je de eerste ter wereld bent die er een heeft opgenomen. Schrijf dat persbericht, bel die journalisten, zorg voor die publiciteit, zet het op LinkedIn dat je nu ook een podcast hebt, etc. Als je zoveel tijd gaat besteden aan het bouwen en opnemen ervan, dan kun je het maar beter met een knal lanceren. Mijn laatst gelanceerde podcast, DutchTechOnHeels Podcast, leverde diverse publicaties op in de vakmedia. Je hebt niets te verliezen. Een nee en geen publiciteit heb je al, een ja en een berg publicaties en interviews kun je krijgen.

Het vinden van jouw beste manier om tot een goede podcast te komen is een kwestie van uitproberen. Neem er eens een paar op om te kijken of het werkt. Het belangrijkste is dat je start. Gewoon beginnen!

Het hele boek Podcasten voor communicatieprofessionals van Glenn van der Burg kun je hier vinden.

In de media komen met jouw podcast? Ik help je graag aan publiciteit. Stuur me een bericht via dit formulier.

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen