arrow_drop_up arrow_drop_down

Lokale Media

Lokale Media.. Iets waar veel mensen niet over nadenken, maar wel iets om als ondernemer wat mee te doen. Lokale media is namelijk ook media én de manier om te laten zien dat ook in jouw omgeving de mensen naar jou moeten komen! Om jullie tegemoet te komen gebruik ik een aansprekend voorbeeld, welke ik helemaal ga uitwerken richting een lokale media aanpak!

Stap 1: Zorg voor een nominatie – wees geweldig of laat je nomineren
Stap 2: Gefeliciteerd, en nu via social media het nieuws verspreiden voordat je aan lokale media begint!
Stap 3: Organiseer een persbericht naar de lokale media met hierin het heuglijke nieuws:

De titel moet zichzelf verkopen

Zet in de titel waar je op dit moment woont als bijvoeglijk naamwoord gevolgd door het nieuwsfeit. In mijn laatste persbericht gericht op lokale media schreef ik als titel bijvoorbeeld: ”Haarlemmermeers familiebedrijf wint eremetaal als ‘leukste tuincentrum van Nederland”. Voor jou zou het “Tielse ondernemer genomineerd voor NAAM VERKIEZING” of “Dordrechtse onderneemster genomineerd voor NAAM VERKIEZING” kunnen worden.

Je kunt zelfs een tweede ondertitel erbij plaatsen waarin je het feit nog een keer presenteert maar dan anders: bijvoorbeeld ‘Internationale vakbeurs Flora Holland Trade Fair erkent bedrijf Haarlemmermeerse ondernemersfamilie als top 3 tuincentrum Nederland.’

Presenteer het nieuwsfeit in de eerste alinea

De wanneer, waar, wat, hoe, waarom en hoezo hoort thuis in de eerste alinea. In het laatste persbericht voor GroenRijk Zwanenburg deed ik dit als volgt:

Familiebedrijf GroenRijk Zwanenburg is bij de internationale vakbeurs van Flora Trade Holland in de top 3 van leukste tuincentra van Nederland geplaatst. Eerder werd GroenRijk Zwanenburg door Flora Hollandbekroond als ‘leuksTe tuincentrum in Noord-Holland’. “Er is veel kennis in ons team aanwezig en daarbij zien onze klanten jarenlang dezelfde, vertrouwde gezichten. Dat spreekt mensen aan en vinden mensen leuk in een tuincentrum”, aldus Gerko van Beem eigenaar van GroenRijk Zwanenburg.

Voor jou zou dit hem kunnen zijn: “Vandaag is bekend geworden dat Merel Van Der Ham genomineerd is voor de NAAM VERKIEZING. Hiermee wordt zij gezien als een van de best functionerende freelancers, zzp’ers en interim professionals in Nederland. Onderneemster Merel Van Der Ham legt uit: ‘Ik ben aangenaam verrast door deze nominatie, al 12 jaar ben ik werkzaam als accountant en niet eerder werd ik voor een titel zoals deze genomineerd.’”.

Tweede en eventuele, derde alinea voor meer achtergrond

Als volgende alinea ga je de wanneer, wat, waar, hoe, hoezo en waarom van de nominatie uitleggen. Dit doe je zo feitelijk mogelijk. Kortom: geen oproep om ergens op te klikken in dit bericht! Als voorbeeld de tweede en derde alinea uit mijn persbericht. Let goed op de stijl van schrijven, en let op de subtitel die ik bij iedere alinea gebruik:

Flora Holland Verkiezing
Flora Holland is een coöperatieve organisatie van en voor telers van sierteeltproducten. Als afzetorganisatie bouwen zij aan een internationaal handelsplatform. Met de verkiezing willen zij waarde toevoegen en onderscheidend vermogen versterken van de tuincentra in Nederland. De verkiezing is zo opgezet dat kleine tuincentra net zo veel kans maken als grote tuincentra. Tijdens de grootste vakbeurs ter wereld, Flora Holland Trade Fair, maakten zij bekend dat GroenRijk Zwanenburg na het behalen van de titel ‘Leukste tuincentrum van Noord-Holland’ ook bij de nationale strijd een rol speelde. Hier eindigden zij op de derde plaats, dankzij duizenden stemmen van klanten.

In de laatste alinea is het tijd om over jezelf te schrijven.

Eindelijk – tijd voor jou! Let op: hier geen oproep voor stemmen of clicks. Wanneer je dat wel doet word je ook gebeld, maar niet door journalisten – wel door de advertentieverkopers. En dat kost je geld en levert je niet op wat je hoopt: free publicity. Het doel van een persbericht is dat er gepubliceerd gaat worden – kortom: gratis publiciteit over jouw nominatie. En zodra je wordt geïnterviewd kun je gerust roepen dat alle stemmen welkom zijn. In deze laatste alinea vertel je wie je bent, wat jouw vak is, hoe lang je freelancer, zzp’er of interim professional bent en geef je tenslotte jouw (positieve) mening over de verkiezing. Hieronder zet je de zin ”Meer informatie over ”Jouw Naam” en de website van jouw bedrijf. Een voorbeeld:

Historie GroenRijk Zwanenburg 
GroenRijk Zwanenburg is een familiebedrijf. In de jaren ’50 vestigde Opa Kors van Beem zich in Zwanenburg en begon een boerderij. De boerderij werd over genomen door zijn zoons Koos & Leen en in 1975 begonnen zij daar, naast de boerderij, een kwekerij. Deze groeide al snel uit tot een plek waar ook viooltjes, coniferen en aardappelen werden verkocht. Na verloop van tijd weet de kwekerij zich aan te sluiten bij het landelijke GroenRijk. In 2002 nam de zoon van Koos, Gerko van Beem, het tuincentrum over. “Ik ben lekker op de winkelvloer bezig, met planten en klanten helpen. Dat vind ik heerlijk”, aldus Koos.

 


Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
GroenRijk Zwanenburg heeft MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) hoog in het vaandel staan. Met regelmaat kiest GroenRijk Zwanenburg activiteiten uit om iets terug te geven aan (vaste) klanten en de regio. Zo organiseert GroenRijk Zwanenburg de groen workshop van Rob’s Roadshow (bekend van het tv-programma Rob’s Grote Tuinverbouwing, wekelijks te zien op SBS’6), zijn er voorbereidingen voor de Kerstmarkt in volle gang, worden lokale (sport)verenigingen gesteund en kunnen mensen een verzoek indienen om de buurt groener te maken. Onlangs knapte de hovenierstak het schoolplein van de Meerbrug uit Zwanenburg op.

 

Voor meer informatie over GroenRijk Zwanenburg : www.groenrijkzwanenburg.nl

Voor meer informatie over de de verkiezing: http://www.leukstetuincentrum.nl/de-verkiezing

Voor meer informatie over Flora Holland: http://www.floraholland.com/nl/

Stap 4: Google even naar de e-mailadressen van jouw lokale media

Misschien volg je al jouw lokale media (lees: websites, lokale snuffertjes, lokale krantjes en lokale televisie en radio) en dan weet je precies welke je moet hebben. Maar het kan nooit kwaad om even te googlen om te kijken of je alle lokale media titels te pakken hebt. Zoek op de website of in het krantje een e-mailadres van de redactie te vinden is (let op: niet de abonnementsservice of advertentieverkoop). Verzamelen, die e-mailadressen van de lokale media!

Stap 5: Verspreid jouw nieuws

Open je mailbox, plak jouw persbericht in de mail en zet hierboven: “Geachte heer/mevrouw, hierbij mijn tip voor jullie!”. Zet in de titel: ‘NIEUWSTIP’ met daarachter de titel van jouw persbericht. Zet in het “Aan”-veld jouw e-mailadres en plak alle mailadressen van de lokale media redacties in de BCC. Tenslotte, voordat je jouw mail verstuurd – check even: staat jouw mobiele nummer op jouw website? Zo ja, prima – klik op versturen! Is dat niet zo? Plaats dan onder het persbericht (onder de informatie van jou en de link van jouw website) het kopje “Niet Voor Publicatie” met daarachter de boodschap: “Wilt u meer informatie? Bel naar **Jouw Naam** op **Jouw mobiele nummer** voor meer informatie”.Klik dan op “Versturen” en kijk wat er gebeurt…

Dit is wat er met het persbericht van GroenRijk is gebeurd:

http://www.nufoto.nl/fotos/417820/groenrijk-zwanenburg-in-top-3-leukste-tuincentrum-van-nederland-geplaatst-door-internationale-vak.html

http://haarlemmermeer.nieuws.nl/nieuws/20131127/GroenRijk-Zwanenburg-in-de-prijzen-gevallen

http://nieuwesite.meerradio.nl/article/groenrijk-zwanenburg-de-prijzen-gevallen

http://www.deweekkrant.nl/artikel/2013/november/26/eremetaal_voor_noordhollands_familiebedrijf_als_l

Over de schrijver
Social Media Zakelijk - Female Meeting Point

Door

Social Media Zakelijk - Female Meeting Point

op 31 May 2014

[…] te melden. Niet bij elk soort nieuws is er een persbericht nodig, maar het zou zomaar kunnen. Lokale media kan interessant zijn, of juist voor vakbladen. Stuur daarbij natuurlijk foto’s en waar […]

Reactie plaatsen

Cookies...ja, gebruiken we!