31 juli 2015 

Hulp vragen als ondernemer: do's en don'ts

Hulp vragen als ondernemer: do’s en don’ts

Hulp vragen is moeilijk. Voor ondernemers blijkbaar even ingewikkeld. Normaliter krijg ik veel reacties als ik vragen stel voor een nieuwe blog. Mijn blog over manieren om successen te vieren leverde handenvol methodes op. Maar vragen over hulp vragen als ondernemer zijn blijkbaar moeilijker.

Interessant! Terwijl hulp vragen zo belangrijk is. Terugkijkend op mijn ‘carrière’ als ondernemer zie ik dat dit een van mijn belangrijkste lessen is geweest. Vragen stellen om erachter te komen hoe je uitdagingen kunt oplossen is dé sleutel om sneller vooruit te komen.

Don’t: je schamen voor je vraag

Marijke Eggink leverde het stellen van vragen ook veel op. Ze vroeg zich af hoe ze aan klanten kon komen. Dat vond ze een lastige vraag om te stellen. Ze vertelt: “Ik schaamde me er lang voor dat ik niet voldoende klanten had. Ik dacht dat dat aan mij lag, dat ik niet goed genoeg was. Daarom volgde ik de ene opleiding na de andere. Toen ik aan het herstellen was van een operatie besefte ik plotseling dat dit dé vraag was die ik moest stellen. Ik ben naar een marketingevent gegaan en kwam erachter dat er systemen zijn waardoor je klanten kunt aantrekken. Ik heb in één jaar mijn omzet verzesvoudigd, vergeleken met de gemiddelde omzet van alle jaren daarvoor.” Nu helpt ze zelf freelancers die te weinig opdrachten, klanten en/of omzet hebben. Hoe bedoel je: dat heeft haar wat opgeleverd?

Do: vraag!

De drempel om vragen te stellen is al flink veel lager dan tien jaar geleden. Op Twitter gebruik je de hashtag #durftevragen of #dtv. Er zijn zelfs events waar je speciaal naartoe kunt gaan om vragen te stellen: http://durftevragen.nl/agenda/. Maar ook buiten events zoals deze is vragen stellen al veel normaler. Er zijn zelfs netwerkorganisaties die gebaseerd zijn op vragen naar een gewenste klantnaam.

Het heeft mij opgeleverd dat ik zie dat ik net zo menselijk ben als de mensen om mij heen. Mijn bedrijf heeft het vergroot, leuker gemaakt en in een stroomversnelling gebracht. En het heeft mij mijn droom om pesten te voorkomen dichterbij gebracht. Daarover later meer.

Wat levert jou vragen stellen op?

Maak impact met jouw verhaal

Ben jij ondernemer en ben jij klaar om impact te maken met jouw verhaal? Ik help je graag! Samen schrijven we het perfecte persbericht en zorgen we ervoor dat het bij de juiste mensen terechtkomt.

JA, ik wil impact maken met mijn verhaal!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende freepublicityspecialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor pr. Schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken.
Nicole
Door

Nicole

op 09 Aug 2015

Als ondernemer is het van belang succes uit te stralen. Altijd. Mensen doen graag zaken met mensen die succesvol zijn. Dus hulp vragen; ik zou het persoonlijk niet snel doen.

Joke Duif Creative Facts
Door

Joke Duif Creative Facts

op 10 Aug 2015

Op netwerkbijeenkomsten zie ik veel mensen hun uiterste best doen om een succesvolle houding en bijpassende glimlach tevoorschijn te toveren. Zo zie ik door die glimlachen de essentie niet meer van een wezenlijke uitwisseling van zaken die we doen. Het is een spel in een spel aan het worden. Wat is er mis met jezelf zijn binnen de zakelijke kant van een/jouw onderneming?

Marcel
Door

Marcel

op 10 Aug 2015

Ondernemen is niet alleen maar zakelijk. Het menselijke aspect telt (minstens) net zo hard mee vind ik. In veel ondernemingen is juist het menselijke aspect hetgeen je business oplevert. De gun-factor. In mijn optiek is slim zakelijk én menselijk juist een goede combinatie. Hulp vragen aan mede-ondernemers, die (waarschijnlijk!) met dezelfde issues stoeien vind ik geen zwakte; het is een kans om samen te groeien. Succesvol ben je nooit in je eentje.

Annemieke Kirch
Door

Annemieke Kirch

op 12 Aug 2015

Te weinig mensen beseffen dat vragen om hulp kracht uitstraalt. Tijdens trainingen zie ik vaak de verbazing dat collega's met dezelfde problemen en vraagstukken rondlopen maar niemand durft kennis te delen (vanuit het ouderwetse idee 'kennis is macht' ). Als ondernemer geldt natuurlijk hetzelfde: alsof je als zzp'ers alle kennis in huis hebt om een klant volledig te bedienen. Ik werk dus graag samen met anderen. Samen sta je sterk (er). Ik durf me ook bij klanten kwetsbaar op te stellen

Reactie plaatsen