27 november 2014 

Twitter werkt? Een interview met Fiona Stoop, specialist personal branding

Twitter werkt? Een interview met Fiona Stoop

Fiona Stoop interview – Afgelopen maand sprak ik Fiona Stoop, ze is onderneemster en heeft hét boek over Twitter geschreven. Ze was op zoek naar bloggers. Voordat ik het wist kwam ik op het idee om in plaats van een extra blogklus erbij te nemen, haar te interviewen. Hieronder het resultaat.

Wie is Fiona Stoop?

Fiona is een hele enthousiaste en open personalbrandingtrainer. Ze heeft 3 geweldige kids en een leuke vent, 2 katten en een paar vissen in de vijver. Ze houdt van lekker eten en rode wijn. En ze geniet van reizen, maar daarvan komt het de laatste tijd wat weinig. Haar passie is mensen kansen te zien pakken. Die mensen wil ze stimuleren te zoeken en te vinden wat ze graag willen, vooral in werk. En ze wordt er heel blij van als mensen durven en proberen. Dat.

Wanneer we jou echt zouden kennen, wat zouden wij dan van jou weten?

Dat ik bij tijd en wijle van lezen hou, en dat als ik eenmaal begonnen ben in een boek, je een kanon kan afvuren naast me. Dat we elk jaar met Prinsjesdag naar de koets zwaaien als familietraditie, met hele gezin, mijn ouders, oom, tante, neven en aanhang. En daarna poffertjes gaan eten. En dat ik mijn jeugd heb doorgebracht in exotische oorden: Oman, Indonesië en Venezuela. Als expatkind. Dat tulpen mijn lievelingsbloemen zijn en dat ik rozen mooier vind aan een struik dan in een vaas. En dat ik Spaans spreek. En dat ook wel is weggezakt. Que?

Hoe word je een trainer en coach?

Goede vraag. Als je mij 15 jaar geleden verteld had dat ik dit nu doe, dan zou ik hard gelachen hebben. Ik denk dan ook juist dat mijn kracht is goed in het hier en nu naar mij zelf, de markt en mijn klanten te luisteren en kansen zie waar voor mij en iedereen anders ook energie op zit. Klinkt dat vaag? Ik geloof erin. Energie genereert energie. Ervaring + kennis + opleiding + zelfkennis + energie = dit werk. Alles komt samen. Ik heb de mooiste baan van Nederland.

Je schreef het boek Twitter werkt? Hoe kwam je daarbij?

Ik viel op op Twitter bij een collega die al een boek over LinkedIn had geschreven. Eigenlijk belde ze me gewoon op: Fiona wil jij geen boek over Twitter schrijven? Nou! Graag! Dus daar kwam zomaar een mooie uitgever op mijn pad.

Wat is nu jouw nummer 1 tip hieruit?

Oe. Dat is een moeilijke vraag, zeg. Eerlijk gezegd vind ik de nummer 1 tip: gewoon beginnen met Twitter. Er zijn nog te veel vooroordelen tegen dit medium die niet kloppen. Twitter is mijn nog steeds een van mijn favoriete kanalen!

Wat onderschatten mensen?

Zichzelf. Meestal. In trainingen en coaching kijken mensen mij veelal vertwijfeld aan en vragen me: Ben ik het waard? Niemand luistert er naar mij! Fiona waar moet ik het over hebben? Terwijl ze allemaal stuk voor stuk een eigen verhaal hebben! Daar hebben we het dan ook uitgebreid over.

Wat maakt jou een succesvolle ondernemer?

Succes is een woord waar ik lang over na heb gedacht en wat nog steeds wel eens door mijn hoofd schiet. Want wat is succes? Wanneer heb je dat? Wij hebben hier een abonnement op het FD waar regelmatig succes wordt afgemeten aan de grootte van je bedrijf of de groei aan omzet of personeel.

Succes vind ik toch echt anders: Succes is voor mij juist die werkzaamheden, die baan en die balans weten te vinden dat je optimaal geniet vs optimaal eruit haalt wat je nodig hebt. Qua inkomsten mopper ik niet en in combinatie met een gezinsleven is mijn werk wel succesvol te noemen naar mijn eigen standaard. Okay, ik heb geen hoop medewerkers in dienst maar ik heb gaaf werk, tijd over voor mijn gezin, er zijn als ik nodig ben, volop in de spotlight van de media, boeken geschreven die het goed doen, een e-learning, hele leuke samenwerkingspartners en mooie en tevreden klanten. Wat wil ik nog meer?

Wat doe je nu zelf aan branding?

Veel. Naast de boeken natuurlijk ben ik te vinden op veel social media kanalen, heb net een gave nieuwe site (www.pintapeople.com), reageer op discussies, blog voor Avro Baanbrekers, schrijf een column in de Loopbaanvisie en sta regelmatig ergens in blad of krant. Wil daarmee ook laten zien dat het kan, wil mijn klanten inspireren het ook te doen.

Wat doe je nu zelf aan promotie?

Promotie en reclame, daar wil ik komend jaar eigenlijk meer mee doen. Gewoon eens ontdekken.

Wat zijn nu jouw plannen?

Als de rust in het gezin er weer is dan wil toch het bedrijf verder uitbouwen. Meer mensen aan me verbinden. Maar nu nog bewust even niet. Het is goed zoals het is. Wil me natuurlijk wel en altijd verder blijven verdiepen en ontwikkelen in het vak. Elk jaar een opleiding volgen. Bijblijven. En onderzoeken staat ook op mijn verlanglijstje. Verder hoop ik gewoon op dezelfde voet door te blijven gaan! Mooie klanten, mooie diensten.

Waar ben jij over 5 jaar?

In Den Haag. Aan het werk met een groep enthousiaste mensen.

Heb jij nog iets nodig? Wat zoek je nu?

Nee, toevallig niet. En als het wel zo is, hoor je dat op Twitter, LinkedIn of Facebook vanzelf #durftevragen

Alle tips en tricks van Fiona lezen?

Ga zó naar haar boek over Twitter:
Twitter werkt

 

 

 

 

 

 

 

 

Andere boeken van Fiona kun je vinden via managementboek.nl

Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert

Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende freepublicityspecialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor pr. Schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken.
Reactie plaatsen