29 juli 2013 
in promo

Film idee verkopen: een interview met Anita Janssen (Rooie Reporter) over crowdfunding voor je film

Film idee verkopen: een interview met Anita Janssen (Rooie Reporter) over crowdfunding voor je film

Je film idee verkopen, oftewel: crowdfunding voor je film. Hoe zet je daar succesvol pr voor in? Een interview met Anita Janssen (Rooie Reporter).

Crowdfunding voor een film idee op CineCrowd            

Afgelopen week kreeg ik een tweet binnen van @rooiereporter. Samen met Tosca Niterink was zij bezig met een crownfunding voor een film idee op CineCrowd. Zij vroeg of ik mee wilde helpen met deze crowdfunding, kortom het verkopen van het film idee voor leuke tegenprestaties. Ik vroeg haar vervolgens hoe de crowdfunding op dat moment verliep. Zij vertelde dat ze op dat moment dat de verkoop van het film idee al volledig geslaagd was. Dat klinkt als een promotioneel interessante case! Hoe heeft zij dat aan elkaar weten te promoten? Ik mocht haar interviewen en hoop dat we er allemaal wat van kunnen leren.

Wie ben je? 
'Anita met de bekendste achternaam van Nederland: Janssen, alias Rooie Reporter.'

Waar houd jij je dagelijks mee bezig? 
'Ik ben camerajournalist en radioverslaggever bij Omroep West , daarnaast maak ik (reis)reportages en fotografeer ik voor de achterpagina van de NRC.'

Hoe kwam je op het idee om je film idee te verkopen door middel van een cinecrowd crowdfunding?
'Vorig jaar hebben Tosca Niterink en ik geprobeerd via de traditionele (lees papierverslindende stoffige ouderwetse) kanalen subsidies aan te vragen. En dat is niet gelukt, dus dacht ik dat moet toch ook anders kunnen. Ik had wel eens van het Amerikaanse kickstarter gehoord en ben gaan kijken of zoiets ook in Nederland bestond maar dan voor documentaires en al surfend kwam ik uit bij Cinecrowd… ik wilde wel eerst even zien wie er achter zaten dus een afspraak  en kennis gemaakt en dat bleek een hele sympathieke gedreven club van jonge mensen.

'Tosca en ik hebben veel tijd besteed om het goed voor te bereiden. Een goede tekst met een heldere uitleg waar het geld aan besteed gaat worden. Een tikkie humor en een goede film zijn denk ik essentieel om het project te laten slagen. En goodwill, niet te vergeten.'

Wanneer ben je online gegaan hiermee? 
'Op vrijdagmiddag om 17.00 uur is het project online gegaan. Dan kun je ook nog allerlei dingen aanpassen behalve de duur van het project (in ons geval 40 dagen om de film te verkopen aan de crowd) en het bedrag (8000,00 ) euro.'

Hoe ben je gestart met de promotie?
'Zowel Tosca als ik hebben een vrij groot netwerk, Facebook en Twitter en LinkedIn. Ik ben begonnen om iedereen handmatig een persoonlijke tweet of persoonlijk Facebookbericht te sturen over het verkopen van het filmidee door middel van een crowdfunding. Tosca heeft in het verleden Theo en Thea gemaakt en Kreatief met kurk en het bleek dat veel BN-ers bereid waren ons project te retweeten dat heeft zeker geholpen. Maar het meest effectief is toch de persoonlijke benadering. Veel mensen die gesponsord hebben kennen we helemaal niet persoonlijk dus dat ik toch wel vrij uniek.'

Welk idee werkte helemaal niet qua promotie?
'Alles werkte, want ik ben niet eens toe gekomen om iedereen te benaderen. De reacties en de stroom met geld waren hartverwarmend. Binnen vijf!!! dagen hadden we onze film Blok aan me been, zoals de docu gaat heten, gefinancierd. Het filmproject is nog steeds open ter verkoop om te storten omdat van die 8000 euro 10% naar CineCrowd gaat.'

En nu heb je hem binnen, het volledige film idee heb je weten te verkopen, wat wordt de volgende stap?
'We zijn erg blij met het behaalde resultaat. Dit weekend krijgt iedereen die heeft meegeholpen een persoonlijk bedankje en zodra de docu klaar is mogen alle 300 mensen die het idee mogelijk hebben gemaakt dat onze docu er komt op de intieme voor filmpremiere komen.'

Wat kunnen we promotioneel van jou leren?
'Wanneer je een film idee wilt verkopen:

'Stel een duidelijk doel.
Ga niet te gehaast te werk.
Maak een goed filmpje van jouw idee.
Zorg voor een heldere tekst die zichzelf verkoopt.
Maak gebruik van sociale media.
Benader iedereen persoonlijk.
Laat zien dat je blij bent met het behaalde resultaat (de gunfactor).
Laat mensen meedelen in het succes door ze op de hoogte te houden en bij het project te betrekken...

'én doe het integer en met humor!'

———-

Ik heb er niets meer aan toe te voegen!  Meer weten? Ga gerust naar de website: http://www.cinecrowd.nl/blok-aan-me-been

Of twitter met haar via: https://twitter.com/rooiereporter/

Wat heb jij hiervan opgestoken?

Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert

Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende freepublicityspecialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor pr. Schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken.
Reactie plaatsen