11 augustus 2022 
in podcast

Denk niet in moeilijkheden, maar in oplossingen – De Jennifer Delano Podcast, afl. 017 met Marjolein Hettinga

Denk niet in moeilijkheden, maar in oplossingen – De Jennifer Delano Podcast, afl. 017 met Marjolein Hettinga

Denk niet in moeilijkheden, maar in oplossingen – Marjolein Hettinga is eigenaar van De Communicatie Helpdesk en begeleidt ondernemers bij het krijgen van klanten. Ze vertelt over mismatches met klanten en hoe ze nu haar klanten krijgt. 

Een klant met een gebruiksaanwijzing

Ze werd in contact gebracht met de klant van een collega-ondernemer, die erbij vertelde dat deze klant wel een gebruiksaanwijzing had. Het was in de tijd dat ze nog als tekstschrijver werkte. 

Marjolein ging toch met de klant praten, ondanks alle rode vlaggen en alarmbellen die ze voelde, zag en hoorde. Het was een leuk gesprek met deze klant. Hij wilde per se een fixed fee voor de teksten die zij zou gaan schrijven voor de nieuwe website. Marjolein wilde niet het risico lopen dat zij het schip in zou gaan met de teksten, dus zij deed een percentage op de prijs die ze normaal zou vragen. Ze schreef eerst een proeftekst voor een pagina. De klant was daar niet tevreden over, maar hij kon niet zo goed uitleggen wat er dan precies niet goed aan was en waar het aan lag dat hij de tekst maar niks vond.

Het was volledig ruk

“Over het algemeen waren de klanten die ik had, tevreden over de teksten. Soms was er wel iets dat je dan nog even moest aanpassen, maar het was nooit helemaal niks,” vertelt Hettinga. “Maar ik moest maar verder gaan schrijven aan de andere teksten en dan zou hij later nog terugkomen op deze ene proeftekst. Dus ik ben gaan schrijven aan die teksten en leverde ze in. De klant was totaal ontevreden: ‘Het was volledig ruk en meer van dat soort krachttermen.’ Maar hij kon nog steeds niet vertellen waar het aan lag.”

Marjolein vroeg nog waar het aan lag. Was het misschien de tone of voice, het taalgebruik of klopte de inhoud niet? Is de tekst te lang of te kort? Te veel of te weinig zoekwoorden? Waar ligt het aan? De klant kon niet uitleggen waar het aan lag en Marjolein kon er niet achter komen wat er aan de hand was. “Na een kwartier discussiëren was ik er klaar mee en heb ik gezegd dat we elkaar niet zouden gaan begrijpen. Ik heb de bal bij hem neergelegd door te vragen om een voorstel te doen voor de gewerkte uren. Uiteindelijk deed hij een voorstel waarbij ik de gewerkte uren bijna volledig vergoed heb gekregen. Hij dacht dat hij gewonnen had want het leek voor hem een koopje ten opzichte van het offertebedrag. Ik had mijn uren betaald gekregen dus ik was er niets bij in geschoten en ook nog op een makkelijke manier van een lastige klant af.”

Trucje

“Mogelijk was het iemand die dacht met dit trucje een slaatje te slaan en dingen goedkoper te krijgen dan de offerte. Ik had dat ook met een andere klant: ik had teksten geschreven voor zijn website en de feedback moest nog terugkomen en dat bleef maar liggen. Na drie maanden heb ik hem gezegd: ik doe de correcties nog, maar ik stuur vast de factuur. Toen kwam hij terug met dat de teksten nu een paar maanden oud waren en eigenlijk niet meer klopten omdat zijn bedrijf een heel andere kant op was gegaan.” Marjolein gaf aan dat zij er niets aan kon doen als er ontwikkelingen in zijn bedrijf waren en dat zij de teksten had geschreven zoals was afgesproken. Ze gaf aan bij de klant dat het vreemd was dat hij dan niet wilde betalen voor het werk dat zij geleverd had. 

Hettinga sprak later twee collega-ondernemers en het bleek dat deze man hetzelfde trucje ook bij hen had uitgehaald. “Een van de lessen die ik geleerd heb, zeker van het eerste verhaal dat ik vertelde, is dat ik geen werk meer aanneem van mensen waar ik geen goed gevoel bij heb. Dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Sommige dingen kun je ook gewoon niet voorkomen.”

Luister het hele verhaal in de podcast!

 

Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert

Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen