04 augustus 2022 

Ondernemen vanuit vrijheid - De Jennifer Delano Podcast Afl. 016 met Carola Rodrigues

Ondernemen vanuit vrijheid - De Jennifer Delano Podcast, afl. 016 met Carola Rodrigues

Hoe kun je ondernemen vanuit vrijheid? Een interview met Carola Rodrigues, business coach, consultant en auteur van het boek Social selling

Soms kan het een enorme uitdaging zijn om met klanten om te gaan en datzelfde geldt ook voor compagnons. Carola Rodrigues kan erover meepraten. Carola is auteur van het boek Social selling en spreker. Daarnaast is zij business coach en consultant. Jennifer vraagt haar welke ervaringen zij heeft met samenwerken.

De eerste samenwerking waar ze aan denkt is die met haar compagnon Geert waarmee ze een nieuw bedrijf heeft opgericht. Ze kent hem vanuit de online en offline wereld. Je denkt dat je iemand kent, maar het moet zich allemaal nog bewijzen. “Ik stelde voor om samen een boek te schrijven en in eerste instantie zag hij dat helemaal niet zitten, maar later op de dag belde hij al terug dat hij er toch wel interesse in had. Maar net als met klanten, leveranciers, vriendschappen en liefdesrelaties, is het heel belangrijk om te kijken waar de behoeftes van de ander liggen. Met respect voor de ander. Hoe blijf je dan ook goed voor elkaar zorgen?”

“De truc is om te kijken waar ligt de grens en voor luisteren en vragen. Niet op basis van aannames oordelen en veroordelen. Daar moeten we van weg blijven.” Dat is een van de lessen die Carola geleerd heeft in samenwerkingen. “Handel vanuit kwetsbaarheid en communiceer vanuit dezelfde kwetsbaarheid. Je moet echt het achterste van je tong laten zien en soms is dat enorm spannend.”

Carola vindt dat het helpt om vanuit intuïtie te communiceren. Maar het is ook een vaardigheid: een kwestie van doen en oefenen. Ze is steeds meer op haar intuïtie gaan vertrouwen. Ze heeft het wel eens laten overnemen door haar ratio, maar dan bleek dat Carola’s intuïtie toch gelijk had.

Je bent het gemiddelde van de vijf mensen om je heen en je neemt die gedachten en emoties over. Heb je dan minder capabele mensen om je heen dan neem je dat over. Als je je baas een klootzak vindt, waarom blijf je daar dan nog? Want ook die baas behoort tot die gemiddelde vijf mensen om je heen.

Soms ben je met een klant in gesprek en dan vertrekt de contactpersoon. Dat kan twee kanten op vallen: of de nieuwe contactpersoon gelooft er niet in en dan verlies je de opdracht of de nieuwe contactpersoon gaat heel voortvarend te werk en dan is de opdracht binnen no time getekend en kun je aan de slag.

“Ik heb het ondernemen meegekregen vanuit huis. Mijn vader was al ondernemer en die had zich aangesloten bij het grootste trainingsbureau van Nederland. Hij had zijn eigen regio binnen een franchiseonderneming, maar je bent dan wel verantwoordelijk voor je eigen omzet. Zelf had ik een onderneming in de tijd van de crisis en daar had ik twee grote financiële klanten. Die klanten betaalden laat of niet en ik moest mijn personeel dus voorfinancieren. Dat begreep mijn vader niet. Hij vertelde dat hij altijd binnen acht dagen zijn geld kreeg. Maar dat was niet meer zo toen ik zelf begon. Hij zat toen echt in een gouden tijd.”

Luister de podcast hier!

Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende freepublicityspecialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor pr. Schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken.
Reactie plaatsen