arrow_drop_up arrow_drop_down
15 februari 2014 

Bedrijven En Social Media

Bedrijven En Social Media. Eerst leek het een hype, maar bedrijven staan al heel anders richting social media. Ik las in de Adformatie over een onderzoek van Blauw Research naar de stand van zaken van bedrijven en social media. Wat blijkt?

Bedrijven en social media fact 1 – De hype is over!
Allereerst is de zogenaamde hype voorbij. Bedrijven zijn niet alleen maar bezig met óf Twitter óf Facebook óf een andere losse social media medium. Bedrijven combineren diverse platformen. Bedrijven zijn actief op social media en maken gebruik van een aanpak met een mix van platformen

Bedrijven en social media fact 2 – Duidelijker is wat social media oplevert!
Marcomprofessionals zeggen (volgens het onderzoek) dat ze voor bedrijven beter kunnen inschatten wat de investeringen kunnen opleveren. Dat vind ik heel erg interessant. Hoe kun je nu gaan berekenen wat social media financieel oplevert wanneer je als social media professional niet het salesproces in handen hebt? Iets om over na te denken.

Bedrijven en social media fact 3 – De drie redenen waarom bedrijven social media inzetten…
De eerste reden om social media in te zetten is volgens bedrijven zichtbaarheid te organiseren. Daarnaast zijn drijfveren: interactie met de klanten, webcare dus. Maar ook het volgen van wat er online is gezegd over het bedrijf of het merk.

Bedrijven en social media fact 4 – Hoeveel bedrijven een extern bureau inhuren
Een op de drie bedrijven huurt een extern bedrijf in om de social media activiteiten voor ze te doen. Grote MKB bedrijven en corporate bedrijven kiezen zelfs nog vaker voor een extern bureau.

Bedrijven en social media fact 5 – Waarom bedrijven een externe partij inhuren
Gebrek aan kennis in eigen bedrijf is dé reden waarom bedrijven social media uitbesteden. Ook creativiteit en innovatief denken is een drijfveer om iemand anders achter de knoppen te zetten.

Bedrijven en social media fact 6 – Hoe bedrijven social media zien
Bedrijven zien social media activiteiten als ”neventaak”. Kortom: een side-methode om aan leads/sales of zichtbaarheid te komen.

Bedrijven en social media fact 7 – Gaan traditionele media en social media samen?
Driekwart van de ondervraagden vindt dat social media en traditionele media prima naast elkaar passen. Social media zien zij als een aanvulling in plaats van een vervanging van traditionele media.

Kortom: social media blijft. Social media gaat nergens heen. De hype is over, en de bedrijven die er nog niet aan doen – kunnen zich maar beter gaan overgeven.

PS: Leuk detail trouwens: 41% van de bedrijven zegt actief te zijn op Google+. Misschien geloof je het nog niet – maar Google+ komt eraan!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Cookies...ja, gebruiken we!