Aandacht Trekken
arrow_drop_up arrow_drop_down
24 februari 2014 
in foto's

Aandacht Trekken

Aandacht Trekken. Hoe trek je de aandacht van de media? Laatst gaf ik een workshop over aandacht trekken en opvallen. Na afloop waren er veel vragen waaronder deze. Ik kwam eigenlijk tot een 12 stappenplan van aandacht trekken.

Stap 1 Aandacht Trekken:  Nieuws Maken
Nieuws maken is de eerste stap. Je kunt alleen aandacht van de media trekken door nieuws te presenteren. En wanneer die je dat niet hebt, is het tijd om nieuws te maken.

Stap 2 Aandacht Trekken: Bericht sturen naar klanten
Leuk dat je nieuws hebt gemaakt, veelal is een event of happening een goede stap hiervoor. Zodra dit is gepland, is het tijd om klanten te berichten. Een mail of direct mail kan een prima manier zijn.

Stap 3 Aandacht Trekken: Persbericht sturen naar media (liefst met foto en video materiaal)
Nadat je klanten het weten is het tijd voor de media. Stuur jouw persbericht liefst met foto’s / videomateriaal richting de media.

Stap 4 Aandacht Trekken: Zakelijke vrienden persbericht sturen met vraag door te sturen op te publiceren
Het nieuws heb je bekend gemaakt richting de media, wordt het tijd om jouw netwerk in te zetten. Hoe doe je dat? Door ze een vraag te stellen. Niet één, maar 2. Vraag 1 is kun je het persbericht doorsturen naar relevante contacten? Vraag 2 is kun je het nieuws publiceren op jouw site of delen via social media?

Stap 5 Aandacht Trekken: Partners mailen met nieuws met vraag door te sturen of te publiceren
Ook jouw partners zullen heel blij zijn met goed nieuws. Ook daar stel je twee vragen. Vraag 1 is kun je het persbericht doorsturen naar relevante contacten? Vraag 2 is kun je het nieuws publiceren op jouw site of delen via social media?

Stap 6 Aandacht Trekken: Perssites
De volgende stap van aandacht trekken is het plaatsen van persbericht op perssites. Een goede lijst vind je op: https://jenniferdelano.nl/persbericht-publiceren/

Stap 7 Aandacht Trekken: Perslijst
Nog even een goede blik werpen – heb je speciaal voor dit nieuws nog wat nieuwe contacten nodig? Zoek ze op, en mail ze persoonlijk over jouw nieuws!

Stap 8 Aandacht Trekken: Achter contactpersonen aanbellen
Uiteraard heb je een aantal plekken waar je percé wil publiceren. Bel, sms, twitter,facebook ze na!

Stap 9 Aandacht Trekken: Printscreens opslaan
Stap 6 zorgt voor gegarandeerde media aandacht. Maak er printscreens van en plaats de links op social media als de eerste publicaties. Yeah, ze publiceren!

Stap 10 Aandacht Trekken: Plaats het nieuws en de printscreens op de website & google+ & Twitter & Facebook & Instagram & andere social media
Tijd om los te gaan, met de printscreens, maar ook met het nieuws!

Stap 11 Aandacht Trekken: Actie doen – Nieuwsfeit uitvoeren
Hierna komt natuurlijk de uitvoering van het nieuwsfeit. Event/happening/opening, doe het goed! Natuurlijk heb je de media in jouw persbericht uitgenodigd.

Stap 12 Aandacht Trekken: Stuur foto’s/ video’s op en waar mogelijk nieuw persbericht
Na afloop van het event heb je wellicht nog meer te melden. Mail meteen een nieuw persbericht en de nieuwe foto’s/video’s door.

Aandacht trekken in 12 stappen. Welke stappen voer jij normaliter uit?

Over de schrijver
Francois van Iersel

Door

Francois van Iersel

op 27 February 2014

Hartelijk dank voor deze tips. Ze zijn heel simpel en zeer goed te doen denk ik. Er staan dingen bij waar ik nog niet aan gedacht had en zekers ga doen en uitproberen. Het zijn waardevolle tips.

Reactie plaatsen

Cookies...ja, gebruiken we!