11 maart 2024
in boeken

Zakelijke successen met een vakantiegevoel: boekrecensie 'Relaxed vlammen'

Hij presenteert het aantrekkelijk: al je zakelijke doelen behalen terwijl je dat vakantiegevoel vasthoudt. Dat klinkt toch geweldig? Onlangs kwam het boek Relaxed vlammen op de markt, uitgegeven door dezelfde uitgeverij als waar mijn eigen boek werd gepubliceerd: Van Duuren Management. Geschreven door mijn zakelijke contact, klant en collega-auteur John Slabbekoorn. Het boek voelde al heerlijk aan in mijn hand en met het statement ‘meer misbaar in je bedrijf, minder missen van het leven’ heeft hij duidelijk de focus gelegd waar die moet zijn.

Voor wie is het boek Relaxed vlammen?

In dit boek neemt John Slabbekoorn je mee op jouw ondernemersreis. Van mindset tot marketing en sales, alles komt aan bod. Het is zeer geschikt voor mensen die aan het begin van hun ondernemersleven staan, maar ook voor ervaren ondernemers (zelf ben ik al meer dan 20 jaar bezig) valt hier veel te halen.

Wat vond ik interessant om te lezen?

John beschrijft verschillende fasen, van de start-upfase tot de scale-upfase, en voegt daar een ‘grow-upfase’ aan toe. Hij definieert de start-upfase als de periode met 1 tot 5 werknemers en een omzet tot een miljoen euro per jaar. Daartussen ligt de grow-upfase, met een omzet van 1 tot 10 miljoen euro en 6 tot 15 medewerkers. Daarboven bevindt zich de scale-upfase.

Opvallend is dat zo’n 96 procent van alle bedrijven nooit de start-upfase ontgroeit. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn, maar als je grotere plannen hebt, worden de aandachtspunten in het boek duidelijk uiteengezet. De belangrijkste les: uitbesteden en kunnen loslaten.

Maak je bedrijf visueel

John heeft zelf een ‘vluchtplan’ ontworpen (mogelijk als pdf om af te drukken en aan de muur te hangen?) waarin alle doelen per kwartaal in bolletjes worden weergegeven die bereikt moeten worden. Van marketingdoelen tot het aantal verkochte plaatsen voor evenementen en het behalen van pr-doelen. Een verstandige aanpak. Het is essentieel om je doelen visueel te maken. Het is schokkend hoeveel ondernemers geen idee hebben wat er gemeten moet worden en daardoor nooit verder komen. John staat graag klaar om hen hierbij te helpen.

Laat je team meegenieten van behaalde doelen

John moedigt in zijn boek aan om je team te laten meegenieten van behaalde doelen. Bij het niet halen van de doelstellingen staat bijvoorbeeld een beloning als (vegetarische?) knakworsten eten op het bankje voor kantoor. Bijna het behalen van doelstellingen leidt tot een dagje Efteling zonder partners. En het behalen van doelstellingen wordt beloond met een weekend Efteling mét partners. Hoewel het niet helemaal duidelijk is hoe handig het is om alle omzetcijfers met iedereen te delen, klinkt het idee van het laten meegenieten van behaalde doelen goed.

Het was ook hilarisch

Veel ondernemers zullen het herkennen: het moment waarop je website voor het eerst online gaat, in de hoop dat dit een impact zal hebben op je omgeving. Maar vaak valt dit tegen. Ik dacht dat een groot televisieoptreden, zoals in Hart van Nederland met meer dan 1 miljoen kijkers, veel zou opleveren, maar niemand herkende me de volgende dag. Geen verkochte producten, alleen telefoontjes van mensen die ik liever wilde vergeten (lees: geen potentiële klanten).

John beschrijft hoe hij een stapel visitekaartjes met zijn eigen ontworpen logo op tafel had liggen na de lancering van zijn website. De dag na de lancering liep hij richting de supermarkt. ‘Ik was nu immers een bekend persoon in het dorp, want de website was live met ons hoofd op de homepagina.’ Maar ook bij hem gebeurde er niets. Marketing levert mooie lessen op. Een enkele verschijning is net zo waardevol als geen verschijning. Herhaling is je vriend.

Ook Jezus kwam even langs in het boek

John schrijft:‘Jezus vond zichzelf geen held. Hij was [...] de gids om mensen te helpen.’ Ook als je je als een gids gedraagt, kun je de grootste held zijn die deze wereld ooit gekend heeft. En daarmee zijn we weer terug bij het begin; we werken om te leven, we leven niet om alleen te werken.

Het boek leest heerlijk weg, er komen een heel stapel gratis downloads/video’s en andere extra’s bij. Ik zou het boek bestellen en lekker lezen. Dit is geen ingekochte blog, ik schrijf dit volledig uit eigen beweging.

Relaxed vlammen is verkrijgbaar via managementboek.nl.

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende freepublicityspecialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor pr. Schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken.