25 september 2020 

Wat je NIET zegt tegen een journalist!

Wat je NIET zegt tegen een journalist!

Over het algemeen schrijf ik in mijn blogs vol tips en tricks wat wél een goed idee is om te doen. Wat de kansen vergroot op jouw free publicity / media-aandacht. In mijn e-book staan zelfs hele pagina’s vol met gegarandeerd nuttige inzichten die je vast nog niet gebruikt in jouw aanpak.

Maar laten we eens kijken naar wat je níét moet doen, zodat je jezelf niet straks voor je hoofd slaat. Want als je journalisten serieus beledigt, herinneren ze zich dit nog heel lang.

Zie journalisten als poortwachters

De belangrijkste adviezen zijn van journalisten die lokaal, regionaal of nationaal werken. De mensen die gaan over jouw kans op free publicity en die de keuzes maken rondom belangrijke nieuwsselecties. Zie ze als de poortwachters voor het type publiciteit dat jouw bedrijf zou kunnen doen exploderen. Denk aan mails te over van potentiële klanten, uitnodigingen voor events, spreekklussen, nominaties, prijzen en natuurlijk nog meer publiciteit, omdat men ziet wie dé expert in zijn/haar vakgebied is.

Als je het niet goed doet daarentegen, zal een journalist jouw e-mail onmiddellijk verwijderen of je zelfs blokkeren als je op dezelfde manier blijft doorgaan.

Dus bewaar deze e-mail of print hem uit, zodat jouw kansen veel groter zijn als je ooit jouw verhaal aan een journalist pitcht.

Dit zeg je NIET tegen een journalist

Hieronder vind je de opmerkingen die journalisten maken over ondernemers die op een slechte manier hengelen naar free publicity en wat ze over deze manier denken.

  • “Het staat gewoon in de concurrerende krant!” – Dan ga je toch lekker daarheen!
  • “Ik weet zeker dat uw lezers het geweldig zullen vinden.” – Dussss?
  • “Dit zou werken in uw gezondheidskatern.” – Welke gezondheidskatern? Dat hebben we helemaal niet.
  • “Hoeveel zou u in rekening brengen om dit te publiceren?” – *gooit de telefoon erop* Dit is omkoping, hè?
  • “Hi, schat …” –  Ik ken je niet. En ik ben niet jouw schat.
  • “Kunt u mij feedback geven over mijn product?” – Maak je een grap?

“Kunt u dit stuk publiceren?” – Nog in geen honderd jaar. Heb je gekeken naar wat ik behandel? Weet jij iets van mij?

  • “Ik kom erop terug, omdat u niet hebt gereageerd op het persbericht dat ik u heb gestuurd.” – O, mijn excuses voor het niet reageren op uw totaal ongevraagde e-mail!
  • “Toen ik journalist was …” – Het kan me niet schelen of je ooit een journalist was. Kom ter zake.
  • “Ik zie dat u schrijft voor het gezondheidskatern en ik heb een geweldig product dat kinderen helpt om een goede nachtrust te krijgen.” – Leuk voor je, maar ik ben geen adverteerder.
  • “Ik heb zojuist uw stuk gelezen over de gevolgen van de Brexit voor bedrijven. Wilt u een stukje opnemen over hoe bedrijven waarschijnlijk worden getroffen door de Brexit?” – Waarom? Ik heb het al behandeld, zoals je net zei.
  • “Ik heb dit NIEUWE en UNIEKE product voor gewichtsverlies!!!!!!!!!” –  Wacht, ik moet in de war zijn. Ik dacht dat ‘nieuw’ en ‘uniek’ betekende dat ik het nog nooit eerder had gezien. En je overmatig gebruik van hoofdletters en uitroeptekens ergert me.
  • * Perfect bewerkte pitch. Geen afbeeldingen * – Mijn deadline is over 2 uur, ik had dit graag gedaan, maar ik heb niet de tijd om achter afbeeldingen aan te jagen.

“Hallo Marie/Mary/Mariette/Marjory” – Zo heet ik dus niet.

  • “Kunt u dit op uw persberichtpagina zetten?” – Pardon?
  • “Beste [naam hier invullen]” – Als je een sjabloon gebruikt, vul dan tenminste mijn naam in!
  • “Hier zijn enkele foto’s van z-list celeb op een volledig zinloos evenement, we dachten dat u dit zou willen gebruiken.” – Waarom?
  • “Ik weet niet zeker waar dit in uw tijdschrift zou passen, maar ik dacht ik stuur het toch maar.” – *O nee*
  • “Als u niet geïnteresseerd bent, kunt u het dan aan iemand anders in uw team sturen?” – Nee.
  • “Aarzel niet om contact op te nemen!” – *Rollende ogen*
  • “Ik heb 20 afbeeldingen bijgevoegd, zodat u kunt kiezen welke u wilt gebruiken.” – Mijn server crasht …
  • “Klik hier voor details.” – Nee. Je kunt een link delen voor meer informatie, maar geef me de basis vooraf, anders ben ik niet geïnteresseerd.

Voilà – dit zijn de dingen die journalisten zeggen. Weet je nog steeds niet wat je kan zeggen of heb je geen zin meer om dit zelf te doen? Vul dan het contactformulier in, dan praten we eens over hoe we kunnen zorgen voor free publicity.

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen