Gratis in de media? Zorg dat een journalist 'huh, wat?’ denkt!

Gratis in de media? Zorg dat een journalist ‘huh, wat?’ denkt!

Wat vindt een journalist nu écht nieuwswaardig? Het is een zoektocht waar heel wat freelancers en mkb-bedrijven tegenaan lopen. Hoe kom je nou gratis in de media met jouw verhaal? Als je een journalist geïnteresseerd wilt krijgen in jouw nieuws, dan moet het wel iets nieuwswaardigs zijn. Hieronder allerlei dingen waarvan minimaal één terug hoort te komen in jouw persbericht of nieuwspitch.

Zorg dat jouw nieuws aansluit bij de actualiteit

Is jouw onderwerp ‘hot’ – gebeurt er nu veel rondom jouw onderwerp? Dan is de kans groter dat een journalist hier wat mee zal willen doen.

Zorg dat je dichtbij woont/werkt waar je het wilt publiceren

Hoe dichter jij bij het medium werkt/woont, hoe groter de kansen zijn. Het is heel moeilijk om Rotterdams nieuws te publiceren in het Parool (Amsterdamse krant). Zorg dat je Amsterdams nieuws hebt, of focus je op passende media. Met Rotterdams nieuws richt je je op Rotterdamse media.

Zorg dat ze ‘huh, wat?’ denken

Zorg dat jouw nieuws afwijkt van wat ze denken. Denk bijvoorbeeld aan de eerste, koudste, langste of een ander bijvoeglijk naamwoord dat jouw nieuws er doet uitspringen. Je hoort toch ook de hele tijd ‘droogste zomerdag sinds dan en dan’, of ‘warmste herfstdag van deze eeuw’ etc.? Mensen hebben het erover omdat het afwijkt.

Lees ook: Wat je NIET zegt tegen een journalist!

Zorg dat mensen er boos, verdrietig, bang of heel erg blij van worden

Houd er rekening mee: je nieuws moet een gevoelige snaar raken. Goed nieuws moet wel heel erg goed nieuws zijn. Maar liever nieuws dat mensen boos, verdrietig of bang maakt. Blader de Telegraaf eens door voor inspiratie.

Het probleem dat jij oplost moet heel veel mensen raken

Lijdt Nederland aan de problemen die je oplost? Vertel dat in jouw verhaal. Zorg dat het relevant is voor veel ondernemers, of veel werknemers, of veel Nederlanders.

Help die journalist met ‘eindelijk iets anders’

Na een crisis is er weer tijd voor positief nieuws. Na de zomervakantie gaan we het eindelijk weer over de herfst hebben. Denk eens aan die afwisseling door slim te timen met jouw nieuws.

Kom je verder zo? Of wil je liever eens (online) om tafel om eens te praten over jouw pr-kansen of nieuwshaken om free publicity aan te trekken? Stuur me dan een bericht!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende freepublicityspecialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor pr. Schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken.
Reactie plaatsen