07 juli 2015 

Waarom alleen adverteren niet werkt (en wat je náást advertenties nodig hebt)

Waarom alleen adverteren niet werkt

Waarom alleen adverteren niet werkt – Ik spreek ze met regelmaat: ondernemers die zichtbaarheid ‘even doen met ads’. Kortom: ondernemers die alle traffic en bekendheid inkopen met Facebook ads, Adwords en andere advertentievormen. Een goede vriend van mij doet als bedrijf niets anders dan dit soort advertenties inrichten en zwéért erbij. Toch gaat er iets mis met het effect van deze campagnes. Waarom? Door gebrek aan vertrouwen van de consument. Omdat een bedrijf alleen maar via dit soort advertenties is te vinden en verder niet aan de weg timmert. Consumenten en ondernemers worden steeds kritischer en voelen al snel op hun klompen aan dat er iets ontbreekt.

Als organisatie alleen maar vertellen hoe leuk je bent (lees: adverterteren) is niet voldoende. Juist positieve reacties van anderen (bijvoorbeeld dankzij free publicity) hebben veel invloed op hoe men over je denkt.

Wat heb je nodig naast advertenties?

De marketingterm owned media staat voor media die van jou is – bijvoorbeeld jouw website. Het is de eerste bron van informatie voor journalisten, prospects, klanten en andere geïnteresseerden. Het is de plek waar jij jouw waarheid kunt publiceren. Zorg dat je jouw owned media up to date houdt. Zorg dus regelmatig voor updates. Dat is niet alleen leuk voor de bezoekers, maar ook voor Google.

Vaak worden social media als Facebook, Twitter, Google+ als owned media gezien. Met deze media heb je inderdaad in de hand wat je er publiceert. Wat je echter niet onder controle hebt, is of je daarmee al jouw volgers/vriendjes en vriendinnetjes wel bereikt… Je kunt namelijk niet beïnvloeden dat men er altijd bij kan en ook niet dat bezoekers continu online zijn (en blijven). Met andere woorden: eigenlijk betreft het hier rented media. Je maakt in feite gebruik van het platform van derden.

Earned media

En dan komen we aan bij mijn specialisatie: free publicity. Met earned media bedoelen we alle online en offline gepubliceerde media die je niet hebt ingekocht. Kortom: aandacht die je dankzij een goed verhaal hebt verkregen. Dit kan een interview zijn bij een lokaal radiostation, maar ook een gastblog in een passend medium of een online interview op een platform. Sommigen zien zelfs een online review of tweet van een klant als earned media. Deze media-aandacht komt in ieder geval voort uit een van de beste marketingmethodes: aanbevelingen krijgen. En daarbij maakt het niet uit of het een kleine tweet betreft of een groot interview. Allebei dragen ze bij aan jouw betrouwbaarheid.

Het enige nadeel daarbij: je hebt niet in de hand wat er wordt gepubliceerd. Madonna had hier lang geleden al een uitgesproken mening over: There is no such thing as bad publicity, vond zij. Dat gaat mij wel wat ver: ik vind het zelf belangrijker dat je gebruik maakt van een goede voorbereiding. Hierdoor maak je de kans op positieve en prettige publiciteit het grootst.

Welke media zet jij in?

Weet jij waarmee je in de media wilt en wil je dat ik er een blik op werp? Of heb je geen idee waarmee je in de media wilt, maar wil je dat wel? Plan een vrijblijvend, gratis 15-minutengesprek in en informeer naar de mogelijkheden. Ik help je graag!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende freepublicityspecialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor pr. Schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken.
Reactie plaatsen