Promotie van apps
arrow_drop_up arrow_drop_down
15 februari 2016 

Promotie van apps

Promotie van apps. Het ondergeschoven kindje wanneer je een gemiddelde appbouwer spreekt. Tijdens Appril gaf ik een paar workshops en ook hier kwam ik mensen tegen die klakkeloos hun app online hadden gegooid en later dachten: misschien had ik iets moeten promoten. Ik heb veel apps voorbij zien komen de afgelopen jaren en de promotie ervan hoor je van tevoren in te richten.

Mond-tot-mondreclame. Nog steeds is dit de beste start van de eerste promotie. Natuurlijk zijn vrienden en familie die weten hoelang jij aan de app hebt gewerkt bereid om jou te helpen. Een download is zo geregeld en dan zijn de eerste goede reviews realiteit. Vooral wanneer je start met een releaseparty kun je ertegenaan. De eerste zeven dagen zijn het belangrijkst …

Kortom: promotie begint met wie je zelf kent. Een enorme open deur, maar laat ik het nog maar eens noemen!

Ook handig om van tevoren over na te denken bij de promotie van apps: de inrichting van de appstore. Zorg dat je te vinden bent met de juiste en met slimme keywords. Jouw appbouwer kan je hier vast in adviseren. Zo niet, ter promotie van jouw app koppel ik je met plezier aan de app-professional in mijn netwerk.

Promotie van apps – meteen richten op downloads, meteen regelen van beoordelingen en reviews. Het moet echt gebeuren wanneer je online staat. Als je al je vrienden en kennissen hebt gehad, wordt het tijd om andere manieren in te zetten. Promotie van apps gaat prima samen met free publicity. Een goed artikel op marketingwebsites en op vakmedia helpt ook prima.

Social media – zorg ervoor dat je bekend bent in het vakgebied waarin jij jouw app wilt promoten. Je kunt wellicht al een flinke LinkedIn-, Facebook-, Twitter- en/of andere socialmediaschare organiseren. Promotie van een app is dan een logisch gevolg in plaats van een eerste stap. Zet zodra de app er is social media in om mensen te laten weten dat je app er is.

Dan blijven er nog andere mogelijkheden over. Met Google Adwords, FacebookAds, en/of TwitterAds kun je ook promotie inrichten. Niet alléén, maar ter ondersteuning. Anders gaat het ten koste van je geloofwaardigheid.

Kortom: promotie van apps is hard werken. Niet alleen nadat ze er zijn, maar vooral van tevoren én net nadat ze online zijn gezet.

Over de schrijver
Marcel - Interaction Designer

Door

Marcel - Interaction Designer

op 23 February 2016

Leuk (kort) artikel. Sommige adviezen zijn inkoppers, maar toch goed om hier eens bij stil te staan. Misschien een extra tip: In de eerste 24 - 48 uur gebruiken de users de app, waarna velen zullen stoppen. Waarom? App doet het niet, App crashed, App is niet te begrijpen (Usability), App doet niet wat het belooft, Te veel ingezet op Advertenties.. Test je app eerst met een aantal mensen uit je eerste vertrouwenscirkel. Zij kunnen user testen. Mocht je dit liever iemand anders laten doen.

Reactie plaatsen

Cookies...ja, gebruiken we!