19 maart 2014 

Ondernemer worden – wat 12 jaar aan PR mij opleverde

Ondernemer worden – wat 12 jaar aan PR mij opleverde

photo (4)Ondernemer worden – Ik kreeg enige tijd geleden een mail van Mariska. Zij vertelde bezig te zijn met een programma om aan de slag te gaan als ‘Social Media Schrijfster’. Ik kreeg een hele vragenlijst met de vraag deze te beantwoorden, zodat zij wat meer beeld krijgt over zaken die je tegen kan komen wanneer je ondernemer wil worden.

Hieronder beantwoord ik ze:

1. Waar ben je tegenaan gelopen bij het starten van je bedrijf?

Dat is een moeilijke vraag. Eerst ben ik simpelweg gestart. Het nadeel hiervan is dat je nog niet helemaal duidelijk hebt waar je echt goed in bent en hierdoor ben je wat moeilijk te verkopen. Ook wist ik niet precies in welke markt ik moest zijn. Ik ben nu al meer dan 12 jaar verder en inmiddels is het voor mij volkomen duidelijk wat ik doe: 100.000 mensen vooruitschoppen op het gebied van zichtbaarheid.

2. Had je financiering nodig voor de start van je bedrijf?

Nee, ik ben simpelweg gestart.

3. Hoe kom je aan je cliënten?

Ik heb een aantal middelen geselecteerd (o.a. Twitter, Facebook, LinkedIn, diverse media) waar mijn doelgroep zich bevindt. Via deze middelen ben ik als ondernemer zichtbaar. Hierdoor komen mensen op mij af met vragen over zichtbaarheid.

Ook organiseer ik elke maand een PR Plus sessie waarbij ik mensen uitnodig. Zo kunnen mensen kennis maken met PR en hoe je dit (zelf) kan inzetten. 

4. Wat doe je aan promotie?

Ik zorg dat ik (naast bovenstaande middelen) ook met regelmaat in de media te vinden ben. Via televisie (o.a. Interviews door EditieNL, maar ook losse programma’s zoals Recht Uit Het Hart) en via magazines / kranten. Quotes in de Metro worden wekelijks gepubliceerd, hierdoor komen ook mensen op mij af.

5. Wat onderscheidt jou van de concurrenten?

Allereerst heb ik rood haar, ben ik eerlijk en onderscheidend met mijn mening. Daarnaast versta ik mijn vak en heb ik een enorm trackrecord. In tegenstelling tot mijn concullega’s leg ik niet alleen uit hoe je PR kan toepassen, maar ik voer het ook op dagelijkse basis uit. Hierdoor sta ik nog steeds in de realiteit en leer ik elke dag van mijn vak.

Daarnaast vraag ik mij elke dag af: hoe kan ik PR beter begrijpelijk en toepasbaar maken?

6. Wat vind je het meeste tegenvallen in je vakgebied?

Dat mensen geen verantwoordelijkheid nemen als ondernemer. Dat mensen zonder enige vorm van plan producten de markt op willen zetten. Dat mensen vergeten dat mijn tijd geld waard is. De meest frustrerende gevallen beschrijf ik op www.kutklant.nl.

7. Wat vind je het allerleukste aan je vak?

Wanneer mensen na afloop van een PR Plus Sessie of een Snelle Campagne-aanpak mij bellen/mailen of een bericht sturen hoeveel dit ze heeft opgeleverd.

Welke ondernemersvraag heb jij?

Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert

Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Nicole Waasdorp
Door

Nicole Waasdorp

op 20 Mar 2014

Hi Jennifer, wij hebben elkaar gesproken op 'Vergroot je wereld' ik zat in het publiek de ondernemer ik durfde niet op het podium niet omdat ik persé podiumvrees heb maar je ben zo mooi en jong en ik voel me al oud en dan naast jou nee dat durfde ik de mensen niet aan te doen, VEEEEELLLLL dank je's voor het delen van al je kennis en ik heb ook gelezen over hoe aandacht van de media en ik ben ook intensiever met Google+ door jou aan de slag gegaan >>>>>>door te delen maken we de wereld zoals ie bedoeld is. Ik zelf ben nu aan het vinden van financiering voor mijn bedrijven ik moet ergens beginnen en wil een festival busje voor foods zie flyer, ken jij iemand die dit zou willen finacieren een automerk zou bijv een goede idee zijn. verder zoek ik iemand die een hangmat hotel wil financieren en iemand die een pandje beschikbaar heeft voor een smoothies & facials lounge salon, verder zoek ik ook naar iemand die 3 nummers wil opnemen ik heb teksten geschreven en de beats heb ik gekregen van 2 beat makers, ik hoef niet zelf in beeld (wil beelden van de wereld instead) ik ben al 48 en nou niet bepaald Rihanna maar de teksten zijn nodig de thema's > paradiselife, gold digger, hater boy (instead of lover boy) and about class (you can't buy it) ik heb net een nieuwe pc en kan nu niet bij de lijst van websites komen ( verkleinen lukt nu niet) dus als je wil kun je kijken op google sites/bliss&oasis/events en blogger > Forward (stagename)......ik heb een map met mijn projecten erin met plaatjes enzo wil graag een keertje langskomen en je laten zien en dan van gedachten wisselen. mijn nummer is 06 81141979 Thanks so much

Reactie plaatsen