21 augustus 2014 

Marketing: zelf doen of uitbesteden? Zo hak je die knoop door!

Marketing: zelf doen of uitbesteden?

Marketing: zelf doen of uitbesteden? Het is een vraag die veel ondernemers stellen. Of, doordat ze er niet bewust van zijn, juist niet stellen. En vooral dat laatste is een gemiste kans. Want wat nou als iemand met veel meer plezier en succes jouw marketing kan doen en jij veel meer tijd hebt om te doen waar jij gelukkig van wordt?

Laatst sprak ik iemand die een platenlabel had opgezet. Hij had het plan om zelf de marketing te doen als bedrijf, maar iedereen was bezig met heel veel anderen dingen. Kwam er dus niet aan toe. Toen werd zijn vraag: marketing zelf doen of uitbesteden?

Het zijn vraagstukken die elke dag voorbijkomen in gesprekken. Zelf had ik laatst zo’n vraagstuk, dan natuurlijk niet over marketing (dat is mijn passie 🙂 ) maar over administratie. Ik raakte op dat moment twee dagen per kwartaal kwijt aan het bij elkaar sprokkelen van bonnetjes en het invullen van alle bedragen in allerlei Excelsheets.

Na een paar gesprekken met administrateurs in een buurt (waar ik met regelmaat nog treuriger vandaan kwam) kwam ik Bert Duivenvoorden tegen van House Of Numbers. Nog steeds in mijn achterhoofd: moet ik zelf (blijven) doen of uitbesteden? Hij kwam met een geweldige oplossing. Administratie 2.0. Kort maar krachtig: ik scan nu mijn bonnetjes in. Al dan niet met mijn telefoon. En verder heb ik er geen omkijken na, want dat besteed ik aan hem uit. Elke dag is mijn administratie up to date. Lekker hoor.

Bert had dezelfde uitdaging. Ga ik het zelf doen of uitbesteden? Maar dan op marketinggebied. We bekeken zijn ideale doelgroep. En in samenwerking kwamen wij tot zijn aanvullende communicatiemiddel: een flyer om geprint en online te verspreiden. Iets waarin hij uitlegt wat hij doet en mee kan nemen naar netwerkmeetings en afspraken. Iets wat hij opsturen. Ik heb geholpen met de tekst en de indeling. Koekoek&Hardes nam het ontwerpen op zich. Sinds enkele weken staat de flyer bij de opening van het kantoor en stuurt Bert hem digitaal rond. Meer weten? Klik op: http://www.houseofnumbers.nl/.

2014 Bert op LinkedInKijk naar hoeveel tijd je hebt

Bij de keuze om de marketing wel of niet zelf te doen… oftewel wel of niet uitbesteden, zou ik kijken naar hoeveel tijd je hebt. Wanneer je nog te weinig betaald werk heb, zou ik starten met heel veel zelf doen. Tenzij het niet lukt en/of wat je doet niet wil werken – bijleren of uitbesteden.

PS Eén van de manieren om een keuze te maken of je wel of niet (een stuk van) jouw marketing wil uitbesteden is het volgen van http://www.waaromkenikjeniet.nl 

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende freepublicityspecialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor pr. Schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken.
Reactie plaatsen