Sharon van Sprang is growth expert. Zij helpt ondernemers die tegen hun groeiplafond aan zitten, verder te groeien door het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten of door de markt vanuit een nieuw perspectief te bekijken. Ook Sharon loopt soms tegen klanten aan waarvan ze denkt: “Wat moet ik ermee.”
Sharon slaakt een diepe zucht: “Ik heb nu inderdaad een klant waarvan ik hoop dat deze straks de laatste maand van het traject in gaat. Ik vind het namelijk veel te lang duren met deze klant. Deze klant wil van alles op de hoogte gehouden worden, het is een echte micromanager. Als een klant dit niet kan loslaten, dan ben ik de uitvoerder en niet de groeidirigent die ik graag wil zijn.”
“Ik ben nu eigenlijk overbodig, want deze klant houdt alles in de gaten. Hij krijgt alle e-mails, maakt werkafspraken met de bedrijven die ik wil invliegen en zo kan ik dus niet het hele proces begeleiden. Ik wil het in mijn eigen hand houden, maar de mails met andere bedrijven gaan direct naar de opdrachtgever.” Zo wordt het voor Sharon lastig om het proces in de hand te houden en nieuwe markten aan te boren. Voor haar is het dan klaar: ze zit dan niet op haar plek in die uitvoerende rol. De micromanager heeft de lead overgenomen en dat voelt voor haar niet prettig.
Sharon: “Ik ben als zelfstandige begonnen om in de lead te zijn en niet op een uitvoerende positie terecht te komen. De opdracht waar ik voor ging is op dat moment een andere opdracht geworden en dat voelt echt niet heel prettig aan.” Van Sprang wil graag haar eigen uren indelen. Bij deze klant voelt ze dat ze geleefd wordt. De communicatie loopt nu via de klant in plaats van via haar. Zo kan zij niet bepalen wat noodzakelijk is voor de klant om te weten of waar hij een beslissing over moet nemen. Nu krijgt ze mails van de klant en moet ze eigenlijk bijna direct reageren. Dit voelt voor haar of ze geleefd wordt en of haar professionaliteit in twijfel wordt getrokken.
Sharon begon met deze opdracht en tijdens de opdracht draaiden de rollen om. Dit had ze van tevoren niet kunnen weten. Hoe ga je dan toch om zo’n micromanager en hoe zorg je ervoor dat de opdrachtgever je daadwerkelijk in de lead laat? Luister naar de podcast hoe Sharon dit heeft aangepakt.
Michael had ook een project in Sri Lanka. Wil je weten hoe dit verder is gegaan, luister dan de podcast op Apple Podcasts, Spotify of YouTube.