arrow_drop_up arrow_drop_down
17 augustus 2015 

Hoe bepaal je de hoogte van een marketingbudget?

Hoe bepaal je de hoogte van een marketingbudget? – Het houdt veel bedrijven en ondernemers bezig. Vooral wanneer de budgetten voor het volgende jaar mogen worden gemaakt. Deze blog gaat niet over het invullen van het budget, maar over het vaststellen van het marketingbudget zelf. Er zijn grofweg drie manieren om de hoogte van een marketingbudget te bepalen.

Methode 1 – Mijn bedrijf doet maar wat
Je ziet deze manier veel terugkomen bij zelfstandigen zonder personeel of kleinere mkb-bedrijven. Maar laatst zat ik bij een grotere mkb’er aan tafel die ook deze manier van een marketingbudget bepalen erop na hield. Ze deden letterlijk maar wat. Als er iets voorbijkwam, deden ze het wel of niet, dat wordt op dat moment beslist. Er zit geen duidelijke lijn in hun promotie/profilering, waardoor de keuzes ook niet de juiste zijn. Als je bedrijf maar wat doet, doe je dan ook maar wat voor je klanten?

Methode 2 – Het marketingbudget is een vast bedrag per jaar
Wanneer je als bedrijf serieus vooruit wil, is het marketingbudget vastgesteld door middel van methode 2 of 3. De tweede methode is een vast bedrag vaststellen per jaar. Dat heeft als voordeel dat in ‘slechte’ jaren er nog steeds flink geïnvesteerd wordt. In ‘goede’ jaren is het terughoudender qua marketing dan in vergelijking met methode 3. Nog steeds is het met methode 2 of 3 goed om een duidelijke visie te ontwikkelen. En hierbij een marketing- en communicatieplan(ning) op te zetten.

Methode 3 – Marketingbudgetten zijn een percentage van de omzet
Een percentage van de omzet investeren als marketingbudget is een prima manier om te zorgen dat de marketing goed meegroeit. Het heeft als voordeel dat de kosten nooit de pan uit rijzen, maar ook dat in ‘slechte’ jaren er flink minder wordt gedaan.

Let op: bedrijven die het tijdens de crisis goed doen, zijn ook de bedrijven die het over het algemeen goed doen na de crisis. Investeren in zichtbaarheid/promotie/profilering betaalt zich dus vanzelf terug.

Voordelen van de laatste twee methodes zijn de volgende:
-geen verrassingen: je kent het budget;
-een goed budget zorgt ervoor dat je breed kan inzetten qua marketing en
-je kunt inzetten op zowel online als offline én dit evalueren.

Maak een duidelijk communicatie- en marketingplan. Evalueer wat je allemaal hebt gedaan, welke acties voor jouw bedrijf hebben gewerkt. Maak wat werkt groter en probeer voor de nog niet werkende stappen nieuwe vormen te vinden. Gelukkig hoef je het wiel niet zelf uit te vinden. Ik help je graag mee! 

Welke methode pas jij nu toe? Vul hieronder jouw antwoord in!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Cookies...ja, gebruiken we!