28 maart 2013 

Google resultaten verbeteren in 2 stappen

Google resultaten verbeteren in 2 stappen

Google resultaten verbeteren, is dat mogelijk? Jazeker. Maar voordat ik je uitleg hoe, even wat misverstanden uit de weg ruimen.

Kun je google resultaten verwijderen? Nee, er is geen delete-knop. Sterker nog, met
http://archive.org/web/web.php kun je alle websites altijd terugbekijken. Google slaat alles op, en via deze tool kun je in het oude opgeslagen geheugen van google kijken.

Alles begint natuurlijk met de basis: Waarom sta je anders bekend dan wat jij wil? Als je mensen boos hebt gemaakt: bel ze, bied ze een excuses en een oplossing aan. Dat is echt de snelste oplossing. Mensen denken: waar rook is is vuur. Blus niet het vuur, voorkom het.

Allereerst is het belangrijk te kijken welke resultaten wel en niet wenselijk zijn. Je vult jouw naam of jouw bedrijfnaam in op google en dan kijk je (voornamelijk naar de eerste pagina aan zoekresultaten.)

LET OP: Googlen op hoe je niet bekend wil staan is niet handig. Hierdoor slaat Google jouw zoekopdracht op, waardoor hij deze eerder zal aanbevelen aan anderen. En wellicht ga je ergens op klikken – waardoor je probleem nog groter wordt. Hoe meer klikt, hoe verder naar boven deze website met dit negatief zoekresultaat drijft. Ook googlen mensen op jouw naam of jouw bedrijfsnaam, en niet naar hoe je niet bekend wil staan (hoop ik voor je.)

Als je echt wil zien wat andere mensen zien als ze googlen: ga naar een browser of computer waar je nooit eerder op heb gegoogled. En ook belangrijk: zorg dat je niet ingelogd staat met jouw emailadres. Google onthoud wat je eerder hebt gezocht en waar je op hebt geklikt. Kortom: Jouw resultaten zijn dus niet die van anderen.

Er zijn altijd zoekresultaten te vinden op Google. Waarom? Google heeft als doel jou richting websites te helpen. Wanneer er niets te vinden over het door jou gezochte onderwerp: laat het ”neppe” zoekresultaten zien. Voorbeeld:ask.com, wiezoekje.net, wiezoekje.nl, yelp.nl, yasni.nl, 123people.nl,namecombat.com. Ik kan nog wel even doorgaan. Wat zijn wel de negatieve zoekresultaten? De sites waar mensen echt een stuk over jou, of jouw bedrijf hebben wat niet klopt met de/jouw waarheid.

Wanneer je de negatieve zoekresultaten in beeld hebt kun je werken naar de oplossing. Er zijn hierin twee mogelijkheden. Je kunt wanneer iemand onder jouw naam een social media account heeft gemaakt – een verzoek doen bij het social media bedrijf. 

LET OP: Dit hoeft niet altijd worden toegewezen. Het is vaak dat degene met de langste adem wint. En denk eraan een echt account te maken en deze met regelmaat te vullen met foto’s, video’s en berichten. Hierdoor is jouw account snel relevanter en komt hoger. Ook kun je dan een melding doen vanuit het echte account zodat je verzoek wat meer kracht heeft. Maar helaas: het bedrijf zelf is degene achter de knoppen en zij beslissen of het wel of niet wordt weggehaald.

Wanneer je blogs of artikelen over jou of jouw bedrijf online hebt staan die jij als niet wenselijk beschouwd, wordt het nog ingewikkelder. Achter die knoppen zitten mensen, waar jij afhankelijk van bent. Wanneer het echt niet de waarheid is, kun je een verzoek mailen om het artikel te verwijderen. Maar let op: dit kan mensen natuurlijk ook aanzetten om er nog een artikel over te schrijven. Hangt natuurlijk ervan af, waar het over gaat.

Tot zover verbeteren wat er staat, dat is de basis. Vervolgens zie ik eerste stap om resultaten te verbeteren door ze weg te drukken uit de eerste pagina. Hoe doe je dat?

Welke zoekresultaten snel naar voren komen wanneer je iemand of een bedrijf googled zijn de volgende: Blogspot, Blogger, Twitter, Facebook, Hyves, Google+, Netlog, WieOWie. Hoe zorg je dat je gewenste zoekresultaten met deze social media kan organiseren? Door simpelweg accounts aan te maken, goed in te vullen met jouw (bedrijfs)naam. En daarna: het profiel in te vullen, video’s en foto’s toe te voegen en starten met bloggen of berichten te plaatsen. Hoe meer input (berichten, video’s, foto’s, blogs etcetc) hoe relevanter het account is over jou of jouw bedrijf. Kortom: hoe hoger deze op google komt.

Maak websites aan met jouw (bedrijfs)naam en vul deze volledig in. Schrijf diverse artikelen/blogs over jouw bedrijf en activiteiten. En blijf dit wekelijks doen. Hierdoor is deze site, of zijn deze sites veel relevanter dan wat iemand ooit over je hebt geschreven. Kortom: zal hoger komen.

Het blijft werken, je zult alles moeten bijhouden. Niet één keer, maar op minimaal wekelijkse basis. En dan nog een keer, en nog een keer. Kortom: aan de bak!

Neem een nieuwe bedrijfsnaam, stop met het vermelden van je achternaam, neem een artiestennaam. Maar let op: voorkomen is beter. Wanneer je online aan de schandpaal hangt, is het heel erg moeilijk er vanaf te komen.

Wat ga jij nu anders doen?

Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende freepublicityspecialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor pr. Schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken.
Henri Stelder
Door

Henri Stelder

op 29 Mar 2013

Hi Jen, dank voor je tip's en alvast een goed weekeinde

Arjen Jongeling
Door

Arjen Jongeling

op 04 Apr 2013

(Jennifer: Via email ontving ik deze fantastische reactie!)Hallo Jennifer,Ik las je artikel over online reputatiemanagement.https://jenniferdelano.nl/google-resultaten-verbeteren/#more-1028Soms help ik mensen met het opzetten van zo'n cluster van positieve blogs e.d. Dat gaat grotendeels zoals jij omschrijft, ik voeg er alleen nog wat slimmigheden aan toe zodat het optimaal werkt. Verder is het zoals je zegt: aan de bak. Een groot merk dat op Kassa, Consumentenbond en Radar staat, zal full time moeten publiceren (neem een stagiair, zeg ik altijd) en een ZZP'er die één boze tweet op zijn naam heeft staan is meestal na 48 uur al redelijk uit de brand.Ik ben niet uit op promotie via de comments, vandaar dat ik het je zo even voorleg: ik heb er een site voor. Op www.insima.nl kunnen 'slachtoffers' een scan laten doen en dan schat ik in hoe druk ze aan de bak moeten en wat ik voor ze kan doen om het cluster op te zetten. Misschien kun je er wat mee.Met vriendelijke groet, Arjen Jongeling

Reactie plaatsen