19 december 2018 

Gehackt worden is slechte pr

Gehackt worden is slechte pr

Gehackt worden kan verschrikkelijke gevolgen hebben voor je reputatie als ondernemer. In deze blog lees je hoe je deze slechte pr voorkomt.

We raken als Nederlandse economie jaarlijks € 10 miljard kwijt aan cybercriminaliteit. Voor ondernemers kan het een dure grap zijn, falende apparatuur of onhandig gebruik ervan. In een artikel in de Volkskrant bleek ook maar weer dat 11 procent van de geënquêteerden slachtoffer is van cybercriminaliteit. Als ondernemer ben je hier natuurlijk niet direct mee bezig. Je zoekt vaak (nieuwe) klanten of bent bezig om klanten te helpen. Maar automatiseren en digitalisering is wel iets wat erbij komt kijken. En iets om goede keuzes over te maken.

Wat gelukkig kan – en eerst niet kon -, is dat je je tegenwoordig prima kunt verzekeren tegen cybercriminaliteit. De voordelen van automatiseren en digitaliseren zijn natuurlijk mooi. Maar er komen ook risico’s bij kijken. Steeds vaker worden bedrijven getroffen door virussen, hacks, ddos-aanvallen, ransomware en systeeminbraken. Af en toe halen ze ook het nieuws. Zo werd laatst nog bekend dat er een grote datalek was bij een grote hotelketen. Dat was natuurlijk enorm slechte pr. Maar dat is niet alleen het risico. Het kan ook een hoop geld kosten, of zorgen dat je niet meer kunt werken die dag/week/maand. En een datalek kan gewoon gebeuren. Bijvoorbeeld door een menselijke fout omdat je een email met klantgegevens naar een verkeerd e-mailadres stuurt. Of omdat je website wordt gehackt.

Er zijn inmiddels verzekeraars die cyberverzekeringen aanbieden. Deze kan je via je verzekeringsadviseur afsluiten. Een van die verzekeraars is Allianz. Met hun bescherm je jouw bedrijf tegen de gevolgen van inbraken op jouw ICT-systeem en het verlies van data, bijvoorbeeld jouw aansprakelijkheid, jouw eigen schade en jouw kosten van het crisis- en reputatiemanagement. En hun cyberverzekering biedt daarbij ook bij hulp door specialisten op IT-, PR– en juridisch gebied als je met cybercrime of een datalek te maken krijgt.

Maar liever voorkom je dat het zover komt. Dat bespaart je een hoop ellende.

Je kunt cybercrime en cyberrisico’s beperken met de juiste voorzorgsmaatregelen.

Welke dat zijn, kan je bijvoorbeeld ontdekken met de Cyber Risicoscan van Allianz. Je krijgt dan direct tips hoe je jouw risico’s kan beperken. Andere nuttige tips kant je bijvoorbeeld vinden bij het Digital Trust Center. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heef het Digital Trust Center opgericht. MKB-ondernemers kunnen hier terecht voor praktische informatie en advies over veilig digitaal ondernemen. Neem daar eens een kijkje..

Mocht het je toch gebeuren … Zo snel mogelijk oplossen en daarna aan de positieve promotie. Doe bijvoorbeeld inspiratie op tijdens mijn workshop Waarom Ken Ik Je Niet.

Ben je benieuwd wat goede pr voor jou kan doen? Plan een vrijblijvend, gratis 15-minutengesprek in en informeer naar de mogelijkheden. Ik help je graag!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende freepublicityspecialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor pr. Schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken.
Reactie plaatsen