arrow_drop_up arrow_drop_down
3 december 2015 
in pers

10 Redenen waarom jouw persbericht niet tot publicaties leidt

Afgelopen week werd ik gebeld en gemaild door een reclamebureau. Ze verstuurden met regelmaat persberichten, maar het leidde niet tot publicaties. Ik mailde ze een aantal tips. Het leek mij zonde om ze alleen naar hen te mailen … Hierbij de mogelijke redenen waarom jouw persbericht niet voor publicaties zorgt.

Waarom jouw persbericht niet tot publicaties leidt – reden 1
Je stuurt het persbericht als bijlage op. Even kort door de bocht: journalisten gedragen zich veelal als luie honden. Iets openen/downloaden kan zomaar te veel moeite zijn. Kortom: plak het persbericht direct onder jouw mail.

Waarom jouw persbericht niet tot publicaties leidt – reden 2
Je stuurt bijlages mee. Dat vergroot de kans dat je bericht in de spambox komt. Zet onder aan jouw persbericht een link naar alle te downloaden afbeeldingen. Gebruik daarvoor Dropbox, Google Drive of WeTransfer.

Waarom jouw persbericht niet tot publicaties leidt – reden 3
De meegestuurde foto’s zijn niet highres en niet vrij voor publicitair gebruik. Zorg er dus voor dat ze dat wel zijn.

Waarom jouw persbericht niet tot publicaties leidt – reden 4
Heb je gemaild naar alle redacties of heb je gezocht naar individuele journalisten? Dat laatste is het beste. Hierdoor kun je ze persoonlijk mailen en dat doet mensen goed. Zeg er wel bij hoe je aan hun e-mailadres bent gekomen.

Waarom jouw persbericht niet tot publicaties leidt – reden 5
Je mailt geen nieuwswaardig feit. Zorg dus voor nieuwswaarde en vermeld in de introductie waarom je mailt. Daarna schrijf je: ”Hieronder stuur ik u het bijbehorende persbericht.” Sluit af met ”Met vriendelijke groet” en jouw naam en plak het persbericht daaronder .

Waarom jouw persbericht niet tot publicaties leidt – reden 6
Je persbericht ziet eruit als reclame. Zet je bedrijfsnaam niet in de kop of in de eerste zinnen van de inleiding.

Waarom jouw persbericht niet tot publicaties leidt – reden 7
De kop van het persbericht is niet aansprekend. Bedenk dus een aansprekende kop en zet daarin wat er nieuw is, wat jouw product of dienst oplost of welke problemen je aanpakt.

Waarom jouw persbericht niet tot publicaties leidt – reden 8
Je persbericht is niet actueel. Zorg dus voor een timeframe in het persbericht. Waarom is het nu actueel? Zijn jullie deze week of vandaag begonnen? Wordt er iets binnenkort onthuld? Is dit het begin van iets? Maak je persbericht urgent en belangrijk genoeg.

Waarom jouw persbericht niet tot publicaties leidt – reden 9
Het is onduidelijk waarover het persbericht gaat. Vermeld in de eerste alinea het ‘wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe’.

Waarom jouw persbericht niet tot publicaties leidt – reden 10
De urgentie van je persbericht is niet duidelijk. Zorg daarom voor bronnen die bevestigen dat het om een ‘echt’ probleem gaat. Haal quotes aan van belangrijke mensen die bevestigen wat jij beweert. Neem de links als bewijs op bij ‘Bronnen’, die je net boven de ‘noot voor redactie, niet voor publicatie’ zet.

Dit zijn mijn eerste tien adviezen. Waar ging het de vorige keer bij jou mis? Of heb je nieuwe redenen? Plaats ze als reactie onder deze blog!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Cookies...ja, gebruiken we!