15 december 2021 
in Tips

Zelf foto’s maken van een persmoment: 4 tips

Zelf foto’s maken van een persmoment: 4 tips

Soms moet je zelf foto's maken van een persmoment. 4 tips hoe je dat het beste doet.

4 tips voor het fotograferen van een persmoment

Misschien ga je binnenkort wat bijzonders doen. Wellicht denk je eraan om jouw boek of podcast te lanceren, of heb je een aansprekende spreekklus. Het kan zomaar zijn dat daar geen fotograaf bij is, maar dat je wel foto’s nodig hebt. Lees dan even verder, want met een beetje smartphone kun je dit zelf. 

1. Fotografeer verticaal

De ideale foto’s van een happening zijn verticale foto’s. Dit zijn foto’s in de breedte. Foto’s waarbij alle gefotografeerden er in hun geheel op staan. Natuurlijk bij het te openen gebouw, met in de handen het boek of het nieuwe product.

Een paar voorbeelden: 



 2. Maak ook ingezoomde foto's en een korte video

Journalisten willen graag kiezen en jij hebt jouw socialmediakanalen te vullen. Daarom is het handig om nog wat meer ingezoomde foto’s te maken met jou (als spreker) of expert. Denk dan aan foto’s die vanaf de borst worden genomen. Het mooiste is als de mensen of jij op de foto passende gezichten trekken. Blij, optimistisch of opgetogen – daar worden mensen blij van.

Denk voor LinkedIn en Instagramstory’s ook aan een horizontale foto of korte video. Zo’n horizontale foto voor social media hoeft zeker niet zo officieel te zijn als de persfoto’s. Een korte video waarin je uitlegt waarom het belangrijk is wat je doet (als spreker, expert of professional) voldoet volledig om op jouw socialmediakanalen te delen.  

3. Liever te veel foto's dan te weinig

Maak liever te veel dan te weinig foto’s. Kunnen kiezen is belangrijk. 

4. Verstuur je foto's niet via WhatsApp

Tip: als je een pr-agent hebt, stuur haar jouw foto’s dan niet via WhatsApp. Die maakt ze kleiner, dat is zonde. Deel ze bijvoorbeeld via WeTransfer (je kunt de app op je telefoon zetten) of ICloud. Selecteer de foto's, klik op ''maak icloudlink'' en deel deze link. Dan kan je pr-agent ze downloaden in het originele formaat.

Gegarandeerd in de media met jouw persbericht? Ik help je graag

Ben jij klaar om op te vallen? Ik help je graag. Samen schrijven we het perfecte persbericht en zorgen we ervoor dat het minstens 3 keer in de media verschijnt.

Lees meer over het persbericht met gegarandeerde publicatie.

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen