Wat doet een pr-bureau?

Wat doet een pr-bureau?

Wat doet een pr-bureau nu eigenlijk? Wel handig om te weten! In deze blog ga ik er wat duidelijkheid in scheppen.

Het verschil tussen een pr-bureau, een marketingbureau en een communicatiebureau

Als ik hoor wat mensen soms van een pr-professional verwachten, kan dat behoorlijk onrealistisch zijn.

Allereerst zijn er heel veel soorten bureaus: communicatiebureaus, pr-bureaus, marketingbureaus. Maar heel veel van deze bureaus kunnen zich een pr-bureau noemen. Of een marketingbureau doet alsof ze ook pr erbij doen. Of ze noemen zich een pr-bureau, maar doen advertenties of social media of influencermarketing (inhuren van influencers).

Public relations

Maar goed, vroeger was een écht pr-bureau een bedrijf dat deed aan public relations. Oftewel: alles eraan doen om te zorgen dat alle relaties tussen jouw bedrijf, jouw klanten, jouw samenwerkingspartners en alle andere partijen waarmee jij (in de toekomst) te maken krijgt goed zijn én blijven.

Dat leverde allemaal mooie dingen op: bedrijven worden bekender (door goede aandacht, publicaties online en offline), bedrijven worden betrouwbaarder, geloofwaardiger, het levert meer contactmomenten op. Mensen kunnen hierdoor sneller voor je kiezen. Want hoe vaker je voorbijkomt, hoe sneller mensen voor je kunnen kiezen. Sterker nog: mensen huren iemand in die ze kennen. Als ze je niet kennen, kunnen ze je dus niet inhuren. Al deze dingen zijn nog steeds precies de dingen die ik met mijn bedrijf DelanoPR uitvoer.

Waar begin je met pr? Ik leg het uit in deze vlog:

Zodra je met een pr-bureau om tafel zit, is het belangrijk om veel vragen te stellen. Wat doen ze eigenlijk? Hoe kunnen ze je helpen? Hebben zij voorbeelden die zij kunnen laten zien?

Een pr-bureau doet geen marketing en sales

Wat belangrijk is om je te realiseren, is dat geen enkel pr-bureau is staat is om je in een paar dagen of weken tijd volledig op de kaart te zetten. Je kunt een keer flink in de media komen (als alles helemaal meezit), maar één keer in de media is geen keer in de media. Herhaling is hard nodig als je je merk wilt neerzetten.

En bespaar jezelf en het pr-bureau waarmee je in gesprek gaat een hoop ergernis. Begin niet over percentages van potentiële verkoop die dit gaat opleveren. Zo werkt het niet. En bespaar jezelf ook de vragen over verkoopgaranties. Een pr-bureau gaat je public relations doen, niet je marketing en sales.

Alles duidelijker zo?

Zet gerust jouw vragen hieronder neer. Ik vul de blog graag aan. Of neem contact op via het contactformulier.

Zo kiest de media voor jou!

Ben jij benieuwd wat goede publiciteit kan betekenen voor jouw bedrijf? Volg dan mijn online training Zo kiest de media voor jou! Voor slechts een paar tientjes ontdek jij hoe je jouw business naar het volgende level tilt!

Lees meer over mijn online training Zo kiest de media voor jou!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende freepublicityspecialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor pr. Schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken.
Reactie plaatsen