03 december 2015 
in pers

10 redenen waarom jouw persbericht niet tot publicaties leidt

10 redenen waarom jouw persbericht niet tot publicaties leidt

Afgelopen week werd ik gebeld en gemaild door een reclamebureau. Ze verstuurden met regelmaat persberichten, maar het leidde niet tot publicaties. Ik mailde ze een aantal tips. Het leek mij zonde om ze alleen naar hen te mailen … Hierbij de mogelijke redenen waarom jouw persbericht niet voor publicaties zorgt.

1. Je stuurt het persbericht als bijlage op

Even kort door de bocht: journalisten gedragen zich veelal als luie honden. Iets openen/downloaden kan zomaar te veel moeite zijn. Kortom: plak het persbericht direct onder jouw mail.

2. Je stuurt bijlages mee

Dat vergroot de kans dat je bericht in de spambox komt. Zet onder aan jouw persbericht een link naar alle te downloaden afbeeldingen. Gebruik daarvoor Dropbox, Google Drive of WeTransfer.

3. De meegestuurde foto’s zijn niet highres en niet vrij voor publicitair gebruik

Hierdoor zijn je foto’s niet bruikbaar. Zorg ervoor dat ze dat wel zijn.

4. Je mail is niet persoonlijk geadresseerd

Heb je gemaild naar alle redacties of heb je gezocht naar individuele journalisten? Dat laatste is het beste. Hierdoor kun je ze persoonlijk mailen en dat doet mensen goed. Zeg er wel bij hoe je aan hun e-mailadres bent gekomen.

5. Je mailt geen nieuwswaardig feit

Zorg voor nieuwswaarde en vermeld in de introductie waarom je mailt. Daarna schrijf je: ”Hieronder stuur ik u het bijbehorende persbericht.” Sluit af met ”Met vriendelijke groet” en jouw naam en plak het persbericht daaronder .

6. Je persbericht ziet eruit als reclame

Zet je bedrijfsnaam niet in de kop of in de eerste zinnen van de inleiding.

7. De kop van het persbericht spreekt niet aan

Bedenk een aansprekende kop en zet daarin wat er nieuw is, wat jouw product of dienst oplost of welke problemen je aanpakt.

8. Je persbericht is niet actueel

Zorg voor een timeframe in je persbericht. Waarom is het nu actueel? Zijn jullie deze week of vandaag begonnen? Wordt er iets binnenkort onthuld? Is dit het begin van iets? Maak je persbericht urgent en belangrijk genoeg.

9. Het is onduidelijk waarover je persbericht gaat

Vermeld in de eerste alinea het ‘wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe’.

10. De urgentie van je persbericht is niet duidelijk

Zorg voor bronnen die bevestigen dat het om een ‘echt’ probleem gaat. Haal quotes aan van belangrijke mensen die bevestigen wat jij beweert. Neem de links als bewijs op bij ‘Bronnen’, die je net boven de ‘noot voor redactie, niet voor publicatie’ zet.

Dit zijn mijn eerste tien adviezen. Waar ging het de vorige keer bij jou mis? Of heb je nieuwe redenen? Plaats ze als reactie onder deze blog!

Gegarandeerd publicaties met jouw persbericht?

Wil jij er zeker van zijn dat jouw persbericht voor resultaat zorgt? Ik help je graag. Samen schrijven we het perfecte persbericht en zorgen we ervoor dat het bij de juiste mensen terechtkomt.

Lees meer over het persbericht met gegarandeerde publicatie

In deze vlog vertel ik meer over de kracht van goede pr. Ben je benieuwd wat publiciteit voor jou kan doen? Plan een vrijblijvend, gratis 15-minutengesprek in en informeer naar de mogelijkheden.

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen