17 december 2013 

Wat is het verschil tussen marketing en PR?

Wat is het verschil tussen marketing en PR?

Het wordt heel vaak, zo niet altijd gevraagd tijdens de webinars, sessies en workshops die ik geef: wat is nou het verschil tussen marketing en PR? Ook Henk van der Wijk vroeg het zich kort geleden af en stelde mij de vraag. Heel kort door te bocht leg ik het weleens uit als PR plus advertentie-inkoop is marketing. Echt veel te kort door de bocht. Maar het maakt in ieder geval het een en ander duidelijk.

PR valt onder marketing, maar is een heel andere discipline

PR is inderdaad een stuk van de marketingmix, maar wel een heel andere discipline. In bedrijven zie je verschillende manieren van aanpak. Of het wordt gescheiden (niet zo handig) of ‘de marketingafdeling doet dat’. Wanneer het laatste het geval is merk je dat PR een vak is dat niet altijd wordt begrepen. Dan krijg je advertentieteksten die als ‘persbericht‘ worden ingezonden. Kansloze actie.

PR is zichtbaarheid. Marketing is het aantrekken van klanten door middel van zichtbaarheid. Branding is zichtbaarheid inzetten om een bepaald beeld van jouw bedrijf te organiseren.

Free publicity is een onderdeel van PR

PR wordt tegenwoordig ook verward met free publicity. Free publicity is een onderdeel van PR. PR kun je doen door het aantrekken van free publicity. Hierdoor publiceren kranten/radio/tv jouw verhaal. Dit doen ze ‘gratis’. Gratis omdat je geen advertentiekosten hiervoor betaalt. Media publiceert alleen nieuws. Nieuws kun je maken. Maar het is niet gratis om iemand nieuws voor je te laten maken. Daarnaast zijn er geen garanties te geven of het maken van nieuws ook altijd succesvol gaat zijn. Maar het kan wel een veel groter bereik organiseren dan een advertentiecampagne.  En mensen nemen free publicity veel serieuzer dan een advertentie. Ook is in basis free publicity uitbesteden heel wat goedkoper dan een dure advertentiecampagne uit te rollen.

PR is de gehele aanpak om zichtbaarheid te creëren

PR is eigenlijk de gehele aanpak om zichtbaarheid te creëren. Ook via social media, ook via media, ook via events en ook via nog allerlei andere manieren. Het verschil tussen marketing en PR is niet altijd meer duidelijk te maken, omdat het in elkaar overgaat. Maar hoe dan ook: zichtbaarheid is voor een persoon en een bedrijf essentieel, waardevol en vooral onbetaalbaar belangrijk.

Wat heeft PR jou opgeleverd?

Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert

Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Henk van der Wijk
Door

Henk van der Wijk

op 19 Dec 2013

Hoi Jennifer, Dank je wel voor je uitvoerige en verhelderende reactie op mijn vraag. Wat systematiek betreft: ik zie communicatie als de gemeenschappelijke noemer van PR en marketing. Afhankelijk van doelstelling en beschikbare middelen zal in het ene geval de weg van de PR en in het andere geval de weg van de marketing de voorkeur verdienen. Het besef dat beide hun eigen mogelijkheden en beperkingen hebben, maakt een bewuste afweging mogelijk om tot de juiste keuze te komen.

Blanca Q. Foley
Door

Blanca Q. Foley

op 05 Feb 2014

Ten slotte is de promotie van het boek heel belangrijk. Dit aspect wordt nog wel eens onderschat door de enthousiaste auteur, die zijn boek zelf wil uitgeven. Een traditionele uitgeverij beschikt vaak over een goed marketingplan, dat wordt ingezet vlak voordat het boek op de markt komt. Bij uitgeven in eigen beheer komt dit allemaal voor rekening van de schrijver. Soms kan dit een voordeel zijn: bij grote uitgeverijen bestaat er kans dat het boek ondergesneeuwd raakt in het enorme productaanbod. Bovendien hebben auteurs van boeken in eigen beheer vaak een soort natuurlijke sympathie, die journalisten zeer aanspreekt. De kans op free publicity voor het boek is daardoor weer toegenomen.

Reactie plaatsen