24 september 2013 
in bloggen

7 verschillen tussen Google+ en Facebook

7 verschillen tussen Google+ en Facebook

Wat is het verschil tussen Google + en Facebook? Ik telde er in totaal 7 en zet ze voor je op een rij. 

Google+ is een steeds belangrijker onderwerp. En wanneer erover wordt gepraat, wordt veelal de vraag gesteld wat het verschil is tussen Google+ en Facebook.  Om hierover voor eens en altijd duidelijkheid te krijgen, hieronder de 7 manieren waarop het verschil tussen Google+ en Facebook te merken is. Maar ook wat je dankzij dit verschil kan bereiken!

1. Kringen in plaats van iedereen je vriend

Het eerste verschil tussen Google+ en Facebook is dat er bij Google+ kringen zijn. Bij Facebook is (op je persoonlijke profiel iedereen een 'vriend' van je. Dat houd in dat alles wat je op je Facebook wall plaatst, allemaal zichtbaar is. (Je kunt wel wat rechts en links instellen, maar ga maar van deze vuistregel uit.) In Google zet je mensen in verschillende kringen. Sommige mensen zijn je collega’s,  sommige mensen je vrienden en je collega’s, en sommige mensen je vrienden. Je kunt voor elk soort relatie een kring aanmaken. Bij elke bericht geef je aan voor welke kring wat te zien is. Hierdoor kun je eindelijk vertellen dat je je werk irritant vind (zonder dat je baas het ziet) of privé informatie delen, zonder dat de hele wereld het direct kan zien. Een behoorlijk verschil!

2. Geen events

Op Facebook word je helemaal overspoeld met uitnodigingen voor events. Een heel verschil bij Google+. Daar kun je geen events aanmaken, dus geen tientallen uitnodigingen. Je kunt bij Google wel werken met Google Agenda. Hiervoor nodig je alleen mensen uit waar je iemands gegevens van hebt. Een belangrijk verschil tussen Facebook en Google.

3. Pagina’s in plaats van pages

Google heeft net als Facebook pagina’s/pages. Maar het verschil hierin is dat je bij Facebook pages allerlei 'fans' aan het verzamelen bent. Bij Google kun je daarentegen volgers organiseren. En dat lijkt wat natuurlijker. Wie wil er nu fan zijn van iets? Iets volgen klinkt toch beter.

4. Hashtags

Het duurde heel lang voordat Facebook het doorkreeg: hashtags. (een # / hekje om voor je onderwerp te plaatsen, zodat jouw bericht terug te vinden is als opinie ergens over.) Ik plaatste altijd al hashtags in zowel mijn Twitter als Facebookberichten. Maar sinds kort werken ze ook op Facebook. Op Google is het not done, ze werken niet en het zorgt voor ergenis. Wellicht verandert er nog wat in de toekomst..

5. Foto’s kun je in een keer mailen naar de kringen

Wanneer je op Facebook een paar foto’s wil delen, ben je ze aan het uploaden óf op je page, óf op je persoonlijke profiel. Daarna moet je één voor één jezelf erin taggen én zijn ze voor iedereen direct zichtbaar. Niet handig. Google+ herkent meteen op welke foto’s je staat, én je kunt daarna kiezen naar wie je ze wilt mailen/delen door middel van je kringen. Het nadeel is dat de foto’s worden gezien als een stuk opslagruimte die je invult, en dat wanneer je genoeg foto’s plaatst, je bij mag gaan betalen..

6. SEO/vindbaarheid

Een ander niet onbelangrijk verschil: vindbaarheid. Waar zoek jij naar informatie? Google. Waarin houd jij je video’s bij, je agenda, je tomtom, je wat niet? Google. Wanneer jij in plaats van Facebooklikes, Google+ likes verzamelt – krijg je meer credit op Google. En dat is ook zo zonde van Facebook, het levert niet zo veel op qua vindbaarheid op Google…

7. Geen games

Word jij ook zo volgegooid op Facebook vanwege game verzoeken? Op Google heb je hier geen last van. Games bestaan daar niet. Net zoals eindeloze Facebookgroepen verzoeken, ook geen last van. Een van de positieve verschillen tussen Facebook en Google+.

Nu is het aan jou! Waar kies je voor?

Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert

Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen