10 maart 2015 

Restaurants in de aandacht: de no go's van restaurant marketing

Restaurants In De Aandacht — Afgelopen week sprak ik Alexandra Noij van Aandacht4all (een voller restaurant met minder moeite). Zij weet alles over het belang van een goede presentatie voor restaurants en kent restaurants van binnen en buiten. Met een flink trackrecord geeft ze hierbij de no go’s van restaurant marketing in 2015:

Alexandra, wie ben jij en wat doe je?

Allereerst dankjewel voor dit interview. Leuk dat je aan mij denkt! Eerst zal ik mijzelf even voorstellen. Ik ben Alexandra Noij, kom uit Amsterdam en ben een echte horecatijger. Ik help restaurants meer omzet te maken, door te zorgen dat ze online en offline goed in beeld komen en blijven bij klanten. Mijn focus is dat zij top of mind blijven bij hun gasten en daardoor terugkomen in een horecazaak.

Wat kan echt niet meer in een restaurant?

Er zijn tientallen voorbeelden die ik kan opnoemen, maar hier even de ergste..

Offline no go’s voor restaurants

Als je een restaurant binnenloopt en je merkt dat er alleen maar focus is op eten. De toiletten zijn vies, de look is slecht en er is geen aandacht aan het interieur gegeven. Het is niet meegegroeid met de veranderde wensen van mensen.

Online no go’s voor restaurants

Nog steeds geen mobile responsive site hebben en niet online kunnen reserveren. Maar je ziet ook restaurants die bijvoorbeeld e-mailmarketing doen en dan geen knop plaatsen om door te kunnen pakken (ook wel: call-to-action). Ook heb ik restaurants meegemaakt die hele mooie en lekkere gerechten maken, maar lelijke foto’s hiervan publiceren. Zo overtuig je gasten niet.

Locatie, locatie, locatie

Een USP (unique selling point, onderscheidende eigenschap in het Nederlands) van een restaurant kan een goede locatie zijn. Wanneer dit wel of niet lukt: ondersteunende bewegwijzeringsborden om te zorgen dat gasten je kunnen vinden kunnen een restaurant soms maken of breken. Zo kwam ik een keer iemand tegen wiens restaurant lag op een druk industrieterrein naast een snelweg. Er was geen bord te zien en hij vroeg zich af waarom het niet druk was. Hoe kon het nu dat mensen zijn restaurant niet konden vinden? We konden meteen offline aan de slag met het plaatsen van borden om dit probleem op te lossen.

Hoe kom je van kok naar iemand die alles weet over het belang van een goede presentatie?

Ik ging steeds meer marketing doen voor mijn eigen cateringbedrijf en bed & breakfast. Voordat ik het wist vond ik het leuker om voor anderen ook meer omzet te halen met marketing, dan om over een nieuw nagerecht na te denken. Maar de gast centraal stellen is altijd al mijn motto. Kijk ook maar naar het belang van online recensies.

Ik zag ook hoe effectief het bleek om tijd en geld aan marketing te besteden en om een goed marketingplan te hebben. Zo ben ik in combinatie met mijn marketing en managementopleiding tot mijn huidige bedrijf gekomen. Ik zet me nu fulltime in om restaurants in the picture te zetten en restaurateurs te ontlasten van dat werk.

Heb je verder tips hoe je presentatie gebruikt?

Zelf heb ik een restaurant marketing blog, social media en e-mailmarketing. Alles wat ik voor mijn restaurateurs doe, doe ik zelf ook. Hierdoor weet ik wat ik wel en niet werkt. Ik zie hoe belangrijk het is om het goede voorbeeld te geven, maar ook te blijven experimenteren naar wat niet en wat wel werkt.

Hoe is de verhouding presentatie en ondernemerschap?

Heel belangrijk. Toen ik mijn vorige bedrijf runde merkte ik direct dat hoger in Google komen meer boekingen opleverde. Ook zie ik de waarde van social media om bij gasten in the picture te blijven. Veel bedrijven laten het liggen omdat ze de focus hebben op diverse bedrijfsvoeringstaken zoals personeel, inkoop en administratie. Bij een horecabedrijf runnen komt veel kijken. Veel ondernemers hebben dan niet meer de puf om na hun werk (soms wel 1 uur ’s nachts) nog even achter de computer wat focus op marketing te leggen. Terwijl het doen van promotie & jouw gasten kéy is.

Dankjewel, Alexandra! Volgens mij is de samenvatting van jouw verhaal: marketing is een vak en als je geen tijd ervoor hebt of dat vak niet verstaat, kun je het beter uitbesteden. Bijvoorbeeld aan een freelance marketeer. Hiervoor ontwikkelden we een Restaurant Scan en een Restaurant Groei Programma

Heb jij een vraag voor Alexandra? Stel hem hieronder als comment!

Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert

Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen