29 april 2013 

Wat is jouw persoonlijke missie en hoe zet je die in als PR? Een voorbeeld

Wat is jouw persoonlijke missie en hoe zet je die in als PR? Een voorbeeld

Mijn persoonlijke missie is om 100.000 mensen vooruit te schoppen op het gebied van positieve promotionele uiting. Kortom, ik wil dat mensen de ballen hebben om hun bek open te trekken en eindelijk starten met zeggen waar ze goed in zijn. Naast dit platform heb ik ook een platform met de titel ”Pesten is niet leuk”. Gisteren was ik gevraagd om mijn verhaal te doen voor het televisie programma Recht uit het hart van de KRO. Dat klonk gemakkelijker dan gevraagd.

Recht uit het hart is een programma waarbij je in een paar weken gevraagd word je verhaal op papier te zetten. Deze schreef ik vanuit mijn persoonlijke missie. Er was ook een voorbeeld van een ander verhaal beschikbaar. Ik denk dat we wel vijf versies hebben geschreven. Ter illustratie werd ook een vriendin van mij geïnterviewd.

Gisteren vertrok ik richting Amsterdam waar de opnames waren. Allereerst werd ik voorgesteld aan een aantal andere mensen die ook gevraagd waren hun verhaal te doen. Daarnaast kreeg ik de kans om de gehele tekst te repeteren. En daar begon het zwaar te worden. Een voorbeeld: het stuk waarin je even uit je dagboek voorleest waar je bang voor bent. Leuk dat je als volwassene daar een persoonlijke missie uit formuleert, maar makkelijker word het er niet van. Ook was ik de schmink nog niet in geweest (lees: ik stond er au naturel, zonder make-up dus) en had ik mijn uitgezochte kleding nog niet aan. Helpt natuurlijk ook niet, wanneer er dan vier camera’s op je worden gericht. In een keer komt je eigen verhaal dan stukke harder binnen, dan hoe je het helemaal in gedachte had. De producer was in ieder geval blij dat het goed overkwam en had er alle vertrouwen in.

Bovengekomen, na de lunch, kon ik eindelijk de make-up in. Wat voel ik mij persoonlijk toch een beter mens nadat ik mijzelf weer in de spiegel herken als de persoon hoe ik die mijzelf had voorgesteld. Hierna werden we gefotografeerd, met en zonder presentatrice Anita Witzier. Vervolgens werd het tijd om een voor een onze persoonlijke missie waar te maken. En om het juiste voorbeeld te zijn. Een voor een waren we aan de beurt. En wat zijn de verhalen persoonlijk, en verschillend. Maar toch is het mogelijk om je in iedereen te verplaatsen. Echt een tijd om rechts en links een traantje weg te pinken.

Voordat ik aan de beurt was, dacht ik echt: hoe ga ik mij opladen? Ik koos voor de hardloopwedstrijdbenadering, die werkt altijd! (Leg ik je graag persoonlijk uit.) Mijn verhaal doen vanuit mijn persoonlijke missie was pittig. Maar hij ging wel goed. Ik was echt onder de indruk van de hoeveelheid vragen. Wat hebben veel mensen bij voorbeeld iemand in hun omgeving die gepest is, of hebben ze zelf een persoonlijk verhaal. Toen ik na afloop van mijn missie de wachtruimte inliep, vond ik een van de andere mensen in tranen. En dat was bijna het moeilijkste van de dag. Iemand die huilt om jouw verhaal. Ik was behoorlijk sprakeloos. Ik gun iedereen een pestvrij leven.

Vandaag ben ik niet het energieke voorbeeld, ik ben moe, en ben ik na een halve dag kantoor maar weer naar huis gegaan. Ik kreeg persoonlijk niets gedaan. Wat is er toch een ellende in deze wereld. En wat heb ik nog veel te doen om mijn persoonlijke missie in praktijk te brengen.

Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende freepublicityspecialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor pr. Schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken.
Reactie plaatsen