Slechte nieuwsbrieven: 7 voorbeelden
Wat kan jij doen om met jouw nieuwsbrieven iedereen weg te jagen? 7 voorbeelden van slechte nieuwsbrieven.
Ik heb een fantastisch voorbeeld gevonden van een nieuwsbrief die echt storend is. Ik zal hem eronder plakken. Ze zullen vast blij zijn dat vanaf nu toch iemand die nieuwsbrief wil lezen. Ze reageerden niet op mijn opbouwende feedback. Sterker nog, ik heb nooit meer wat mogen vernemen. Niet dat ik een idee had hoe ik uberhaubt op hun e-maillijst kwam. En nu terzake: Wat gaat er in nieuwsbrieven mis? Een aantal voorbeelden op rij van stoorfactors.
Stoorfactor 1: De uitlijning
Wanneer je echt mensen wil wegjaren met jouw nieuwsbrieven – zorg dan dat de uitlijning de ene keer links, de andere keer rechts en de volgende keer in het midden is. Wissel in een nieuwsbrief met regelmaat af. Dan is het lekker onrustig aan de ogen en meteen lelijk.
Stoorfactor 2: Verschillende lettertypes
Wanneer je nog meer irritatie wil – gebruik verschillende lettertypes door elkaar. Dat maakt het slecht leesbaar en is ergerlijk. Ook zorgt het dat je laat zien dat jij als bedrijf nog niet een paar keuzes hebt kunnen maken in jouw uitstraling en het daarbij behorende lettertype die er normaliter bij hoort.
Stoorfactor 3: Geel, groen, blauwe en rode letters
In de jaren 90 was het nog heel hip – veel kleuren lettertjes door elkaar. Of elke alinea met een andere kleur als achtergrond. In 2013 en ongetwijfeld de aankomende jaren is het een doodzonde. Wil je amateuristisch overkomen? Gebruik dan een paar kleuren door elkaar!
Stoorfactor 4: Maak het onpersoonlijk
Wat ook werkt om mensen weg te jagen: maak het lekker onpersoonlijk. Zorg dat je in jouw nieuwsbrieven mensen niet persoonlijk contacteert. Wat enorm helpt is een forwardmail. Liefst met als onderwerp ‘Fw: Nieuwsbrief 3’. Vooral die forward maakt het duidelijk: wat wordt de klant weer lekker ondergewaardeerd.
Stoorfactor 5: Noem de nieuwsbrief 'Nieuwsbrief'
De reden om de nieuwsbrief ter plekke weg te gooien is natuurlijk de titel al saai te maken. Noem de nieuwsbrief vooral nieuwsbrief. Of heel pretentieus ”nieuwsbrief maart” of de andere maand waar het over gaat. Jouw lezers gooien hem al weg zonder dat ze er 1 blik waardig gunnen.
Stoorfactor 6: Zet de nieuwsbrief in een aparte PDF of DOC
Wat ook helpt om jouw nieuwsbrief ongelezen te laten – is de nieuwsbrief in een aparte bijlage te zetten. Mensen zijn lui, een extra klik zorgt dat je de helft van je lezers helemaal kwijt bent.
Stoorfactor 7: Waardeloze content
Als laatste zijn er nog en aantal redenen te bedenken waarom dat jouw nieuwsbrief zo lekker storend is. Wat de stoorfactor nog verder omhoog kan krikken is het ontbreken van een uitschrijflink, het nooit gevraagd hebben om in te schrijven, slechte taal, alleen maar materiaal die het bedrijf leuk vind, kortom: waardeloze troep. Naja – het weg laten schrikken van heel veel mensen door slechte nieuwsbrieven gaat vast helemaal lukken!
Voorbeeld van een slechte nieuwsbrief
Hier de nieuwsbrief waar ik het over had in de eerste alinea. Plak eens jouw ergste nieuwsbrief als reactie onder deze blogpost!
———-
Onderwerp: Fw: Uitnodiging
The Fashion Track is een spectaculaire open air fashion show met een catwalk door prachtig uitgelichte stilstaande trams ter gelegenheid van de heropening van de Van Oldenbarneveltstraat, de modestraat van Rotterdam. Registreer je nu op www.
Datum: zaterdag 23 maart
Tijd: van 17.00 tot 19.00 uur (shows 17.30 en 18.30 uur)
7 april 2013
Modepresentatie in GB5, een landhuis in Rhoon waar ruimte geboden wordt aan kunst
In het pand GB5 (Graaf Bentincklaan 5 in Rhoon) van Fleur Groenendijk en Margreet Leenders, wordt ruimte gegeven aan kunst van belangwekkende kunstenaars en kunstwerken. Dit gebeurt in de vorm van periodieke exposities en presentaties.
Op zondag 7 april zal DORIENDAVID, tijdens een informele bijeenkomst met een hapje en een drankje, een tweetal presentaties verzorgen van haar nieuwste creaties. Een aantal modellen zal door de ruimten lopen om de kleding te showen.
Aanwezigheid is alleen mogelijk na aanmelding. Aanmeldingen graag op doriendavid@hetnet.nl of fg@pg2.nl
UITNODIGING EXPOSITIE MET MODESHOW OP ZONDAG 7 APRIL GRAAF BENTINCKLAAN 5 TE RHOON
VAN 15.00 TOT 18.00 UUR
De expositie in onze woning gaat dit keer niet over hedendaagse kunst,
maar over fine arts en gebruiksvoorwerpen uit vervlogen tijden.
We laten meubels, schilderijen en andere fine arts zien uit de 17e, 18e en 19e eeuw.
Deze werken zijn uit de collectie van KHR, een kunstfonds waar Fleur’s PG2 Venture Capital aandeelhouder is.
Als bijzonder extra element zal tussen de fine arts mode geshowd worden van de
Rotterdamse modeontwerpster Dorien David. Zij ontwerpt niet alleen bruidskleding, maar ook jasjes,
pakken, jurken en tops voor bijzondere gelegenheden. In haar werk zijn zowel klassieke als zeer moderne invloeden te zien.
Om 16.00 uur geeft Joost van Gils van KHR Fine Art een korte toelichting op de kunst,
Waarna Margreet volgt met een toelichting op de mode. Dit duurt ongeveer tien minuten,
zodat om 16.10 uur de modeshow van start kan gaan. Wie alvast een voorproefje wil hebben
van de ontwerpen van Dorien David, kan naar haar site surfen: www.doriendavid.com.
Meer informatie over de meubels, schilderijen e.d. is te vinden op www.gb5.nl.
Zoals gebruikelijk is bij ons, zijn de (mode-)objecten te koop, maar het gaat ook
en vooral om een gezellige en interessante bijeenkomst, waar we ons vermaken met
lekkere hapjes en drankjes.
Als je denkt te komen, dan vernemen wij dat graag vóór 2 april 2013 (fg@pg2.nl).
Fleur Groenendijk en Margreet Leenders
Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert
Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!