Hoe maak je een bericht nieuwswaardig? 6 tips!

Hoe maak je een bericht nieuwswaardig? 6 tips!

Hoe maak je een bericht nieuwswaardig? Met deze 6 a’s maak je jouw nieuws écht interessant voor journalisten!

De 6 a’s van nieuws

Met regelmaat kloppen mensen bij mij aan die met hun marketing ook weleens wat media-aandacht willen. Waarom kan mijn nieuwe website niet in de krant? Vaak is daarop mijn antwoord: “Geen enkele van de zes a’s van nieuws is te vinden in jouw nieuwe website.” Hieronder vind je de zes a’s en hoe je deze kunt inzetten om jouw nieuws écht interessant te maken voor de journalist.

1ste a – actualiteit

De eerste a waarmee je jouw bericht nieuwswaardig kan maken, is de a van ‘actualiteit’. Als iets erg actueel is, is de kans groter dat dit interessant is voor een journalist om er wat mee te doen. Levert jouw bedrijf een oplossing die helemaal past bij de net gebeurde ramp of de net in het nieuws gekomen uitgekomen uitdaging voor bedrijven? Dan is de kans dat het wordt opgepakt veel groter!

2de a – afstand

De tweede a waarmee je de journalist kan interesseren, is de a van ‘afstand’. En dan niet zoveel mogelijk afstand, maar zo weinig mogelijk afstand. Wil jij in het Parool publiceren? Dan is Rotterdams nieuws niet zo interessant. Tenzij het nieuws ook heel relevant is voor Amsterdamse bedrijven. Hoe dichterbij, hoe interessanter het nieuws is. Dat biedt kansen. Denk eraan dat er overal lokale media te vinden zijn. En mail/bel deze mensen ook met jouw nieuws.

3de a – afwijkend

De derde a waarmee je jouw nieuws écht nieuwswaardig kan maken, is door af te wijken. Het eerste koekoeksei – ”wow, zo vroeg al” – scoort omdat het afwijkt. Vandaar ook de berichten over de heetste zomer, de koudste winter, de langste hittegolf. Het wijkt af, en daarom is het nieuwswaardig.

Meer weten over dit onderwerp? Lees dan ook: Gratis in de media? Zorg dat een journalist ‘huh, wat?’ denkt!

4de a – amusement

De vierde a om zeker rekening mee te houden: amusement. Goed nieuws raakt. Niets is zo sterk als een bericht dat boos maakt, of verdrietig. Of heel blij. Een beetje blij is wel leuk, maar wel iets minder interessant. Een beetje blij is niet genoeg, heel blij wel.

5de a – aantal

Ook het aantal mensen dat jouw nieuws raakt, is van belang. Lijdt heel Nederland hieraan? Dan is het belangrijker dan wanneer het alleen jouw dorp raakt. Maar ook op andere manieren is het aantal van belang. Bijvoorbeeld bij enquêtes of onderzoeken. Die moeten door minimaal vijfhonderd, maar eigenlijk door duizend mensen zijn ingevuld.

6de a – afwisseling

Na tijden van oorlog is er in de media ineens weer interesse voor een positiviteitsfestival. Na al het nieuws rondom sinterklaas is er na sinterklaas pas eindelijk weer tijd voor kerst. ”Hè hè, eindelijk iets anders.”

Kun je met deze zes inzichten verder? Of zou je het leuk vinden om met wat begeleiding tot een eerste nieuwsbericht voor jouw bedrijf te komen? Met regelmaat geef ik een workshop Zo Kiest De Media Voor Jou. Klik hier voor meer informatie!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen