Afgelopen week was ik voor de derde (!) keer bij het Managementboekgala van Managementboek. Een soort boekenbal voor mensen die managementboeken schrijven. Daar stond ik weer te netwerken met schrijvers die net hun boek lanceren, tot schrijvers die al veertig jaar boeken schrijven. Al met al: mensen die allemaal het doel hebben (of hadden) om hun managementboek naar de nummer-één-positie te krijgen. Alleen… niet iedereen red ik.
Op het Managementboekgala kwam ik – eindelijk – offline mijn klant Marieke Pijler tegen. In april lanceerde zij haar boek Onvergelijkbaar, en ook de lancering van haar boek was onvergelijkbaar met anderen. Nog voordat de offline lancering in beeld was, klom dat boek al naar de #1-positie op Managementboek, om daar wekenlang de lijst aan te voeren.
Ze deed haar verhaal in de podcast van De Ondernemer. Daarnaast schreven onder meer Frankwatching en OndernemersBelang over haar boek. Ook werd ze geïnterviewd door platform WeesMeer. En inmiddels willen diverse influencers met haar samenwerken.
Hoe krijg je een boek naar de nummer-één-positie op Managementboek?
Alles staat en valt met deze vier ingrediënten:
1. Perfecte timing voor de lancering
Zorg dat je boek uitkomt op een moment waarop jouw doelgroep actief is — en het liefst niet heel Nederland tegelijk iets anders bestelt. Je weet natuurlijk nooit helemaal wanneer er veel of weinig boeken worden gekocht, maar kies een moment waarop jij veel mensen kunt bereiken.
2. Slimme pre-orders verzamelen
Laat zoveel mogelijk mensen het boek vooraf bestellen via Managementboek.nl. Al deze pre-orders tellen mee op de dag van verschijning en zorgen voor een vliegende start in de rankings.
3. Eigen lijst inzetten
Activeer je e-maillijst, volgers en netwerk tegelijk. Denk aan een duidelijke oproep: “Bestel nu via Managementboek.nl!” met een directe link. Met één keer vragen kom je er niet, dus herhaal je oproep op meerdere platforms.
4. Interviews, artikelen en podcasts
Plan rondom de lancering media-optredens. Elke vorm van zichtbaarheid vergroot je geloofwaardigheid — en daarmee het aantal bestellingen.
Tot bij het volgende Managementboekgala!
Mijn boek Nee zeggen loont was ook nog in beeld.
Poseren met Machteld Kooij, Het Geheime Wapen van Hilversum.
Wil je jouw managementboek ook naar #1 brengen? Neem contact met me op en ontdek hoe ik je daarbij kan helpen.