27 september 2022 
in pr

Hoe begin je met pr als zzp’er?

Hoe begin je met pr als zzp’er?

Allereerst is publiciteit een onderdeel van alle communicatie- en marketingstappen die een echte ondernemer hoort te zetten. Pr is simpelweg iets dat je hoort te doen als je jouw bedrijf wilt runnen als ondernemer. Vier tips om je te helpen de eerste stappen te zetten om in de publiciteit komen als zzp’er.


Stap 1. Zorg voor een heldere boodschap

Kies voor een expertise: dít is wat ik doe. Je mag natuurlijk naast je main business best andere dingen doen, maar je moet niet overal de media mee in willen. Bouw je imago op rond je kernboodschap. Dus maak een keuze en laat die overal zien. Het zorgt ervoor dat een journalist kan geloven dat jij de expert bent. En wellicht nog belangrijker: het zorgt er ook voor dat jouw klant het idee heeft bij de juiste persoon te zijn aanbeland. 


Stap 2. Laat je voorgaande mediamomenten zien

Dit is niet alleen goed voor je potentiële klanten, maar ook voor journalisten. Als journalisten zien dat je al eerder bijvoorbeeld op de radio bent geweest, geeft hun dit vertrouwen dat je ook bij hen je verhaal goed kan vertellen. Journalisten willen mensen die het leuk doen. Die met vertrouwen hun verhaal doen. Je laat zien dat jij dat bent als blijkt dat jij ervaring hebt. 


Stap 3. Begin lokaal

In de media komen betekent niet gelijk in een landelijke krant of op televisie. Sterker nog, dit is niet eens altijd een geschikt kanaal. Waar zit jouw doelgroep? Wie wil je bereiken? Als je doel is om meer klanten te krijgen, en als jouw klanten lokale bedrijven zijn, kun je het beste de lokale media opzoeken.

PS: Als je landelijk de media in wil, prima natuurlijk. Maar stuur dan jouw persbericht ook naar de lokale media. Er lezen meer mensen die lokale krant dan jij denkt.


Stap 4. Begin op tijd met het vertellen van je verhaal

Weet van tevoren hoelang een gesprek duurt. Small talk kost jou belangrijke zendtijd: het is zonde als je interviewtijd al om is voordat je jouw boodschap hebt kunnen overbrengen. Daarnaast vergroot je met gezellig gewauwel de kans dat je dingen gaat zeggen die je liever niet hadden willen noemen. Dus: direct naar de kern van de boodschap, voordat ze andere dingen gaan schrijven. 


Hoe maak je tijd voor pr als zzp’er?

Onze beste tip is om niet tijd, maar geld vrij te maken en pr uit te besteden. Vind iemand die het leuk vindt om te doen en er goed in is om het voor je uit te voeren. Je moet het niet allemaal zelf willen doen. 

Je kunt niet naast het runnen van een bedrijf ook nog alert zijn op alle mogelijke mediamomenten, een copywriter zijn om goede persberichten te schrijven, een marketeer om het bericht te optimaliseren én een communicatie-expert om je boodschap met de juiste tact te brengen. Je moet veel verschillende rollen in je eentje kunnen aannemen om het goed te doen. Dat is een hele dagtaak. Dus zodra je een kans ziet om dingen uit te besteden: doen.

Eens sparren hoe je pr kunt uitbesteden? Stuur mij een bericht

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen