Wil je dat jouw publiciteitsstunt de aandacht van de media trekt? Deze drie foto’s zijn onmisbaar voor succes!
Regelmatig krijg ik de vraag wat goede voorbeelden zijn van foto’s die je kunt gebruiken om een publiciteitsstunt richting de media te brengen. Het leek mij handig om die voor eens en altijd in een blog te noteren, zodat je weet wat nodig is om vast te leggen als je weer een pr-stunt op poten zet. Of wanneer je er een voor de eerste keer organiseert.
Let op: defoto’s van een publiciteitsstunt moeten snel, rechtenvrij worden opgeleverd en natuurlijk printbaar (lees: zwaar) worden aangeleverd.
Welke 3 foto’s zijn een must bij elke pr-stunt die je organiseert:
1. Interactieve actiefoto's
Leg vast hoe mensen actief deelnemen aan de stunt, je event of een andere happening. Dit toont het interactieve karakter van de publiciteitsstunt en het enthousiasme van de deelnemers. Interactief en enthousiast laat jouw relevantie zien.
Voorbeelden: Denk aan mensen die de stunt fotograferen of filmen met hun telefoon, of bezoekers die actief meedoen met wat er gebeurt.
2. Overzichtsfoto’s van de publiciteitsstunt op locatie
Laat zien hoe ‘groot’ de publiciteitsstunt is en, als het even kan, breng ook een deel van de branding in beeld. Een banner of andere visuele elementen meefotograferen laat zien van wie deze pr-stunt eigenlijk is.
Voorbeelden: Een brede opname van het terrein. Als het een guerrilla-pr-stunt is, laat dan vooral de hele locatie zien.
3. Close-ups van het stuntdoel (wat je wilde laten zien) en de branding
Dit helpt om het centrale element van de stunt (wat je wilde laten zien) duidelijk te maken en toont hoe de boodschap wordt gecommuniceerd. Wil je kleding laten zien? Laat kleding zien. Wilde je mensen iets laten scannen? Laat dan zien wat je wilde laten scannen.
Voorbeelden: Close-up van het doel van de publiciteitsstunt zelf.
Mooie extra’s (en ook handig voor de opvolgende marketing en promotie die je nog gaat doen) zijn deze 3 foto’s:
1. Reactiefoto’s van bezoekers (of eventueel je team)
Waarom? Emotie trekt aandacht. Foto’s van mensen die schrikken, lachen of verbaasd zijn, maken de ervaring tastbaarder.
2. Groepsfoto’s van het team / de mensen die zijn gekomen / bezoekers
Waarom? Groepen mensen die samen deelnemen maken de stunt levendiger en laten zien dat het veel bezoekers aanspreekt.
3. BN’ers die deelnemen aan de stunt
Waarom? Als er bekende personen of influencers meedoen aan de publiciteitsstunt, kunnen foto’s hiervan extra media-aandacht genereren. Je kunt wel zeggen dat er BN’ers betrokken zijn, maar een foto vertelt het verhaal echt.
Vooraf en achteraf: essentiële stappen voor een geslaagde stunt
Voor de stunt is het belangrijk dat je deze aankondigt, en na de stunt is het essentieel dat je de foto’s zo snel mogelijk deelt met de (geïnteresseerde) media. Als je daar hulp bij nodig hebt – geef me een gil!