02 juni 2022 

'Beknibbel niet op goed personeel' - De Jennifer Delano Podcast Afl. 007 met Mark Stoel

In deze aflevering van de podcast spreekt onderneemster en free publicity expert Jennifer Delano met Mark Stoel van Activation Heroes. Mark houdt zich bezig met het creëren, realiseren en regisseren van unieke activatie campagnes. Hij maakte een vliegende start met zijn bedrijf doordat hij de basis op orde heeft.

Mark is gestart als ondernemer na een aantal jaar in loondienst te hebben gewerkt. Ondernemen in loondienst is wat hij deed, geeft hij aan. Zijn werkgevers moesten hem af en toe eraan herinneren dat het niet zijn bedrijf was. Na heel lang redenen zoeken om vooral niet te gaan ondernemen, kwam hij bij een coach tegen die aan hem vroeg wat de redenen waren om het wel te doen. Toen is Mark er uiteindelijk voor gegaan en gestart als ondernemer.

Tijdens zijn laatste opdracht in loondienst ging hij aan de slag voor Jumbo Supermarkten, daar werden ze het bureau dat alle instore activiteiten ging verzorgen. Vanuit die rol heeft hij tientallen A-merken gesproken. Zijn netwerk was dus al enorm groot toen hij begon. De eerste maand in zijn bestaan als ondernemer heeft hij al zijn contacten gebeld en gemaild en heel veel bakjes koffie gedaan. Uiteindelijk resulteerde dat ook in de eerste aanvragen. Toen moest er dus ook personeel komen. “Ik heb een oud-collega, Wouter, gevraagd of hij bij mij wilde komen werken als werknemer. Die heb ik een heel goed aanbod gedaan en toen is hij dit avontuur met mij aangegaan. Daar is de basis gelegd. Ik kon me concentreren op de sales en Wouter pakte alles qua operationele zaken op. Mijn tip: beknibbel nooit op personeel.”

“Met corona heeft mijn bedrijf drie maanden volledig stilgelegen,” vertelt Mark. “Wij doen veel voor A-merken bij supermarkten op de winkelvloer en die bleven wel open, dat heeft ons uiteindelijk voor een groot gedeelte gered. Maar alles buiten de supermarkt om viel (tijdelijk) stil. We hebben altijd veel contact gehouden met onze klanten, we bleven er bovenop zitten. Maar toen ik na tweeëneenhalve maand een rondje ging bellen naar mijn klanten zeiden ze bijna allemaal: ‘Mark, we weten het niet,’! “Ja hoe moet ik het dan weten….” Toen is Mark meteen gaan schakelen en heel kritisch gaan kijken naar kosten.  Mark heeft heel kort na de start van de pandemie meteen rigoureuze beslissingen genomen en besloten om personeel te laten gaan. Dat klinkt eenvoudig maar dat is het alles behalve, verteld Mark. “Wat heb ik die weken na die beslissing een hoop geleerd”. Mark kwam erachter dat mensen met een vast contract makkelijker ontslagen kunnen worden dan met een tijdelijk contract, terwijl je juist de vaste contracten wil behouden.

“Ik heb mijn mensen meteen meegenomen in wat ik besloten had, omdat ik geloof in openheid, zowel met goede zaken als met slechte zaken. En dan moet je in gesprek met de mensen die je moet laten gaan. Wil je weten hoe het verder gaat? Luister dan de Jennifer Delano podcast op je favoriete podcast app.


Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen