15 februari 2014 

De hype is over - 7 nieuwe feiten over bedrijven en social media

De hype is over – 7 nieuwe feiten over bedrijven en social media

Bedrijven en social media. Eerst leek het een hype, maar bedrijven staan al heel anders richting social media. Ik las in de Adformatie over een onderzoek van Blauw Research naar de stand van zaken van bedrijven en social media. Wat blijkt? De hype is over! Check deze 7 nieuwe feiten over bedrijven en social media.

1. De hype is over!

Allereerst is de zogenaamde hype voorbij. Bedrijven zijn niet alleen maar bezig met óf Twitter óf Facebook óf een andere losse social media medium, maar combineren diverse platformen. Ze zijn actief op social media én maken gebruik van een aanpak met een mix van platformen.

2. Het is inmiddels duidelijker wat social media oplevert

Marcomprofessionals zeggen (volgens het onderzoek) dat ze voor bedrijven beter kunnen inschatten wat de investeringen kunnen opleveren. Dat vind ik heel erg interessant. Hoe kun je nu gaan berekenen wat social media financieel oplevert wanneer je als social media professional niet het salesproces in handen hebt? Iets om over na te denken.

3. De drie redenen waarom bedrijven social media inzetten zijn zichtbaarheid, webcare en volgen wat er online over ze wordt gezegd

De eerste reden om social media in te zetten is volgens bedrijven zichtbaarheid te organiseren. Daarnaast zijn drijfveren: interactie met de klanten, webcare dus. Maar ook het volgen van wat er online is gezegd over het bedrijf of het merk.

4. Een op de drie bedrijven huurt hiervoor een extern in

Een op de drie bedrijven huurt een extern bedrijf in om de social media activiteiten voor ze te doen. Grote MKB-bedrijven en corporate bedrijven kiezen zelfs nog vaker voor een extern bureau.

5. Bedrijven besteden social media uit wegens gebrek aan kennis

Gebrek aan kennis in eigen bedrijf is dé reden waarom bedrijven social media uitbesteden. Ook creativiteit en innovatief denken is een drijfveer om iemand anders achter de knoppen te zetten.

6. Bedrijven zien social media als een neventaak

Bedrijven zien social media activiteiten als ”neventaak”. Kortom: een side-methode om aan leads/sales of zichtbaarheid te

7. Slechts een kwart van de bedrijven twijfelt nog of traditionele media en social media samengaan

Driekwart van de ondervraagden vindt dat social media en traditionele media prima naast elkaar passen. Social media zien zij als een aanvulling in plaats van een vervanging van traditionele media.

Kortom, social media blijft. Social media gaat nergens heen. De hype is over, en de bedrijven die er nog niet aan doen, kunnen zich er maar beter aan overgeven.

PS. Leuk detail trouwens: 41% van de bedrijven zegt actief te zijn op Google+. Misschien geloof je het nog niet, maar Google+ komt eraan!

Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert

Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen