04 november 2014 

Wat is aankoopmotivatie? Betekenis en uitleg

Wat is aankoopmotivatie? Betekenis en uitleg

Aankoopmotivatie: betekenis en uitleg – Wat zorgt dat iemand de keuze maakt om iets wel of niet te kopen? We noemen dat een aankoopmotivatie. Maar wat kun je daar nu mee in praktijk? Bekijk de video en reageer onder deze blogpost!

Wat is aankoopmotivatie?

Wanneer iemand tot een aankoop overgaat, spelen een aantal zaken daar een grote rol in. Een aankoopmotivatie bepaalt wanneer mensen hun portemonnee trekken.

Zorg dat je altijd weet wat de aankoopmotivatie van je klanten is

Als je weet om welke redenen mensen jouw product of dienst bij je afnemen, kun je daar optimaal op inhaken in je promotie. Zo zorg je ervoor dat ze naar jou toe rennen en niet naar je concurrent.

2 typen aankoopmotivatie en hoe je ze inzet voor jouw promotie

Er zijn twee typen aankoopmotivatie: negatieve en positieve. Ik leg hieronder uit wat de verschillen zijn en hoe je ze inzet voor jouw promotie.

1. Negatieve aankoopmotivatie

Wanneer mensen een aankoop doen om een probleem op te lossen of van een bepaald negatief gevoel af te komen, noemen we dit een negatieve aankoopmotivatie. Pijn (zowel fysiek als mentaal) speelt hierbij een grote rol.

Als verkoper kun je hierop inspelen door het probleem te benadrukken, of zelfs te vergroten, zodat mensen denken: o, hier moet ik echt iets aan doen. De overdreven promofilmpjes van Tellsell zijn hier een goed voorbeeld van. Wie krijgt er geen kriebels van al dat gezondheidsbedreigende vuil in de badkamer?

2. Positieve aankoopmotivatie

Positieve aankoopmotivatie gebeurt wanneer mensen zich willen ontplooien of in iets willen investeren. Ze verwachten dat de aankoop bijdraagt aan hun geluk.

Bij positieve aankoopmotivatie kun je inspelen op dit fijne gevoel dat komt met de aankoop. Laat zien wat mensen voelen als ze jouw product of dienst hebben gekocht. Wat voor positief effect heeft dit op hun leven?

Wil je meer weten over dit onderwerp? Bekijk dan ook deze vlog:

Abonneer je op mijn YouTubekanaal voor meer praktische promotips en exclusieve behind-the-scenes. Aanrader!

Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert

Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen