Wat is aankoopmotivatie? Betekenis en uitleg
Aankoopmotivatie: betekenis en uitleg – Wat zorgt dat iemand de keuze maakt om iets wel of niet te kopen? We noemen dat een aankoopmotivatie. Maar wat kun je daar nu mee in praktijk? Bekijk de video en reageer onder deze blogpost!
Wat is aankoopmotivatie?
Wanneer iemand tot een aankoop overgaat, spelen een aantal zaken daar een grote rol in. Een aankoopmotivatie bepaalt wanneer mensen hun portemonnee trekken.
Zorg dat je altijd weet wat de aankoopmotivatie van je klanten is
Als je weet om welke redenen mensen jouw product of dienst bij je afnemen, kun je daar optimaal op inhaken in je promotie. Zo zorg je ervoor dat ze naar jou toe rennen en niet naar je concurrent.
2 typen aankoopmotivatie en hoe je ze inzet voor jouw promotie
Er zijn twee typen aankoopmotivatie: negatieve en positieve. Ik leg hieronder uit wat de verschillen zijn en hoe je ze inzet voor jouw promotie.
1. Negatieve aankoopmotivatie
Wanneer mensen een aankoop doen om een probleem op te lossen of van een bepaald negatief gevoel af te komen, noemen we dit een negatieve aankoopmotivatie. Pijn (zowel fysiek als mentaal) speelt hierbij een grote rol.
Als verkoper kun je hierop inspelen door het probleem te benadrukken, of zelfs te vergroten, zodat mensen denken: o, hier moet ik echt iets aan doen. De overdreven promofilmpjes van Tellsell zijn hier een goed voorbeeld van. Wie krijgt er geen kriebels van al dat gezondheidsbedreigende vuil in de badkamer?
2. Positieve aankoopmotivatie
Positieve aankoopmotivatie gebeurt wanneer mensen zich willen ontplooien of in iets willen investeren. Ze verwachten dat de aankoop bijdraagt aan hun geluk.
Bij positieve aankoopmotivatie kun je inspelen op dit fijne gevoel dat komt met de aankoop. Laat zien wat mensen voelen als ze jouw product of dienst hebben gekocht. Wat voor positief effect heeft dit op hun leven?
Wil je meer weten over dit onderwerp? Bekijk dan ook deze vlog:
Abonneer je op mijn YouTubekanaal voor meer praktische promotips en exclusieve behind-the-scenes. Aanrader!
Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert
Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!