24 februari 2014 
in foto's

12 stappen om de aandacht (van media) te trekken

12 stappen om de aandacht (van media) te trekken

Aandacht trekken: hoe trek je de aandacht van de media? Laatst gaf ik een workshop over aandacht trekken en opvallen. Na afloop waren er veel vragen waaronder deze. Ik kwam eigenlijk tot een 12 stappenplan van aandacht trekken. Je leest het hier.

Stap 1.  Nieuws maken

Nieuws maken is de eerste stap. Je kunt alleen aandacht van de media trekken door nieuws te presenteren. En wanneer die je dat niet hebt, is het tijd om nieuws te maken.

Stap 2. Bericht sturen naar klanten

Leuk dat je nieuws hebt gemaakt, veelal is een event of happening een goede stap hiervoor. Zodra dit is gepland, is het tijd om klanten te berichten. Een mail of direct mail kan een prima manier zijn.

Stap 3. Persbericht sturen naar media (liefst met foto- en videomateriaal)

Nadat je klanten het weten is het tijd voor de media. Stuur jouw persbericht liefst met foto’s / videomateriaal richting de media.

Stap 4. Zakelijke vrienden persbericht sturen met vraag door te sturen op te publiceren

Het nieuws heb je bekend gemaakt richting de media, wordt het tijd om jouw netwerk in te zetten. Hoe doe je dat? Door ze een vraag te stellen. Niet één, maar twee. Vraag 1 is: kun je het persbericht doorsturen naar relevante contacten? Vraag 2 is: kun je het nieuws publiceren op jouw site of delen via social media?

Stap 5. Partners mailen met nieuws en met vraag door te sturen of te publiceren

Ook jouw partners zullen heel blij zijn met goed nieuws. Ook daar stel je twee vragen. Vraag 1 is kun je het persbericht doorsturen naar relevante contacten? Vraag 2 is kun je het nieuws publiceren op jouw site of delen via social media?

Stap 6. Perssites

De volgende stap van aandacht trekken is het plaatsen van persbericht op perssites. Een goede lijst met perssites vind je op mijn pagina Persbericht publiceren

Stap 7. Perslijst

Nog even een goede blik werpen – heb je speciaal voor dit nieuws nog wat nieuwe contacten nodig? Zoek ze op, en mail ze persoonlijk over jouw nieuws!

Stap 8. Achter contactpersonen aanbellen

Uiteraard heb je een aantal plekken waar je per se wil publiceren. Bel, sms, twitter, facebook ze na!

Stap 9. Printscreens opslaan

Stap 6 zorgt voor gegarandeerde media-aandacht. Maak er printscreens van en plaats de links op social media als de eerste publicaties. Yeah, ze publiceren!

Stap 10. Plaats het nieuws en de printscreens op de website & google+ & Twitter & Facebook & Instagram & andere social media

Tijd om los te gaan, met de printscreens, maar ook met het nieuws!

Stap 11. Actie ondernemen – nieuwsfeit uitvoeren

Hierna komt natuurlijk de uitvoering van het nieuwsfeit. Event/happening/opening, doe het goed! Natuurlijk heb je de media in jouw persbericht uitgenodigd.

Stap 12. Stuur foto’s/ video’s op en waar mogelijk nieuw persbericht

Na afloop van het event heb je wellicht nog meer te melden. Mail meteen een nieuw persbericht en de nieuwe foto’s/video’s door.

Aandacht trekken in 12 stappen. Welke stappen voer jij normaliter uit?

Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert

Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Francois van Iersel
Door

Francois van Iersel

op 27 Feb 2014

Hartelijk dank voor deze tips. Ze zijn heel simpel en zeer goed te doen denk ik. Er staan dingen bij waar ik nog niet aan gedacht had en zekers ga doen en uitproberen. Het zijn waardevolle tips.

Reactie plaatsen