20 maart 2014 
in uitleg

Wat is aanbesteding? Uitleg en betekenis

Wat is aanbesteding? Uitleg en betekenis

Wat is een aanbesteding en hoe kun je hier als ondernemer aan deelnemen? Ik leg het uit. 

Wat is aanbesteding?

Een aanbesteding is een manier van inkopen waarbij de opdrachtgever de opdracht van tevoren bekendmaakt en geïnteresseerde bedrijven vraagt hiervoor een offerte in te dienen.

Aanbestedingen worden vaak gedaan in branches die maar een paar aanbieders hebben, waarin het gaat om een beperkt aantal producten en waarin de aanbieder die de aanbesteding wil doen een grotere partij zoekt die dingen uit handen kan nemen. 

Welke aanbestedingen zijn er en hoe kun je er als ondernemer op reageren?

Bij een aanbesteding wordt vaak vooral gekeken naar de prijs. Er zijn een aantal manieren om als ondernemer op aanbestedingen te reageren: 

  • Openbare aanbestedingen  hierop kun je je inschrijven. Je moet dan aan bepaalde voorwaarden voldoen.
  • Europese aanbestedingen – ook hier geldt dat je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Vaak moet je van tevoren flink wat vragenlijsten doorwerken en flink je best doen om als bedrijf goed voor de dag te komen.
  • Aanbestedingen vanuit bedrijven zelf – hierbij is de aanbesteding niet openbaar, maar een proces waarbij een aantal aanbieders wordt uitgenodigd om tafel te komen. Na afloop van deze bijeenkomst overhandigen alle aanwezige aanbieders de offerte in een gesloten envelop, zodat niemand kan zien wel welke prijs de concurrent aanbiedt.

Wat voor bedrijven maken gebruik van aanbestedingen? 

Deze inkoopmanier wordt voornamelijk ingezet door de overheid en door grote specifieke branches zoals de oliebranche. Als mkb'er of zzp'er heb je dus meestal niet te maken met aanbestedingen.

Valt dit wel binnen jouw manier van werken? Zorg er dan voor dat je bekend bent bij deze bedrijven, zodat je als een van de partijen kunt worden uitgenodigd wanneer er behoefte is aan jouw specialisatie.   

Wil je meer weten over dit onderwerp? Bekijk dan ook mijn vlog

Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert

Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen