28 juni 2024 

3 redenen waarom jij een nieuwe set foto’s nodig hebt

Zorg voor een goede (promotie)foto! Hoeft niet veel geld te kosten, maar je hebt het nodig. 

Als ondernemer die graag een groeiend bedrijf wil leiden, is het belangrijk om een professionele en consistente uitstraling te hebben. Hetzelfde herkenbare beeld op diverse plekken. Waar mensen veel te makkelijk over doen, is die promotiefoto. Tijd voor een pleidooi om weer eens nieuwe foto’s te laten maken. 

Reden 1: Je wilt een goede eerste indruk

Je profielfoto of promotiefoto’s zijn vaak het eerste beeld dat potentiële klanten, partners of investeerders van je zien. Een goede foto kan een blijvende positieve indruk achterlaten en laten zien dat jij de professional bent die mensen zoeken.

Voorbeeld uit de praktijk: Slechte indruk met vage foto

Afgelopen maand was ik bij een netwerk op bezoek. Van tevoren zocht ik alle deelnemers op en bekeek hun LinkedInprofielen. Ik was van een aantal totaal niet onder de indruk. Achter de vage foto van een van de ondernemers bleek een miljoenenbedrijf te schuilen. Mijn eerste reactie: doe iets aan jouw online profiel, dit kan écht niet.

Voorbeeld uit de praktijk: Slechte indruk met oude foto

Op hetzelfde netwerk ging het op een andere manier mis. Er was iemand die online leek op een snelle, jonge zakenman. In werkelijkheid was hij zeker 10 jaar ouder en droeg hij altijd een bril, in tegenstelling tot de foto’s die online te vinden waren. Conclusie: ik herkende hem helemaal niet. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.

Reden 2: Vertrouwen opbouwen

Een professionele promotiefoto toont dat je serieus bent over je bedrijf en imago. Het helpt om een betrouwbaar en professioneel beeld te schetsen, wat bijdraagt aan het vertrouwen dat je wilt opbouwen richting al die (zakelijke) relaties. Dit is vooral belangrijk voor ondernemers die hun bedrijf willen schalen en nieuwe markten willen betreden. Als je online al niet jezelf kunt presenteren, hoe kun je anderen dan ooit overtuigen dat je hen kunt helpen met jouw diensten, producten of netwerk?

Reden 3: Herkenning, herkenning, herkenning

Een goede set foto’s, met name jouw gekozen profielfoto, kun je overal gebruiken: op je website(s), LinkedInprofiel, andere sociale media, bij mediapitches of persberichten en natuurlijk in marketingmaterialen. Kies een foto waar je blij van wordt en die klopt met wat je wilt uitstralen en gebruik deze overal. Zorg dat mensen je herkennen en vergroot daarmee de kans dat ze aan je denken als jouw dienst of product relevant wordt.

Je kunt alleen maar ingehuurd worden als ze je kennen

PS Je hoeft geen vermogen uit te geven om tot een goede set foto’s of een nieuwe profielfoto te komen

Dankzij alle software …

kun je met een beetje smartphone al een prima profielfoto maken. Zorg voor goede belichting, een nette (bij voorkeur rustige) achtergrond en gebruik software om jouw foto netjes uit te knippen of waar nodig te bewerken. (Ik heb laatst zelfs iemands foto voor de grap bewerkt van een T-shirt naar een pak – met alleen software. Het zag er al een stuk beter uit. Nu heeft hij alsnog iemand ingehuurd voor het echte werk.)

Bied je aan bij een beginnende fotograaf

Fotografiestudenten of een startende fotograaf zijn vaak op zoek naar mensen om hun portfolio mee op te bouwen. Wellicht ken jij of iemand uit jouw omgeving iemand die je zo kunt helpen aan praktijkervaring en jezelf aan een aantal mooie foto’s of een nieuwe profielfoto (of allebei).

Denk nog even na over jouw huidige foto’s of profielfoto. Kan het echt nog? Zo nee, neem actie! Zo ja, blijf opletten en grijp de kansen om tot nieuwe foto’s te komen. Vooral na een verandering van kapsel, bril, kleding, brandingkleuren of omdat het simpelweg weer een paar jaar later is.

Zoek je een fotograaf? Stuur mij gerust een bericht – met plezier koppel ik je aan iemand uit mijn netwerk.

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen