30 mei 2019 
in boeken

Ping! Waar goede ideeën vandaan komen

Onderzoeksjournalist Bas Kast schreef een boek over hoe creativiteit ontstaat. Hij bood zichzelf aan als proefkonijn en ging op zoek naar hoe creativiteit start. Daar kwamen een paar leuke inzichten uit die ik las in zijn boek ‘Ping! Waar goede ideeën vandaan komen’.

Om eerlijk te zijn is het een wat zwaar boek. Gelukkig is er een goede inhoudsopgave om de voor mij juiste hoofdstukken te kunnen selecteren.

Een paar opgedane inzichten op rij

Inzicht 1 – Ga eens naar het buitenland en kom erachter dat er in een ander land hele andere gewoontes zijn en dat dat eigenlijk helemaal niet zo gek is. Ineens kun je gaan nadenken waarom je iets doet waarom je het zo doet in Nederland. Het maakt flexibeler en daarmee creatiever.

Inzicht 2 – Leer eens of gebruik eens een andere taal. Een tweede taal kan ons verstarde denken al direct versoepelen.

Inzicht 3 – Om hard te werken is het natuurlijk handig om wat routines te hebben. Maar als we onze creativiteit willen uitbreiden, is het belangrijk om onze angst voor het onbekende te willen overwinnen. Maak er een gewoonte van om het onbekende te omarmen.

Inzicht 4 – Echte genieën werken gewoon heel hard. Ze maken hun agenda leeg en gaan aan het werk. Sommige een hele dag, andere tussen bepaalde tijden op een dag. Ook als er niets gebeurt, gaan ze achter hun bureau zitten. Creativiteit is ook gewoon eraan werken en zorgen dat het daarmee vanzelf komt.

Inzicht 5 – We willen graag dat kinderen braaf stilzitten in de klas. Maar soms is juist het tegenovergestelde gedrag een inzicht dat deze kinderen wel precies die creatieve breinen zijn van de toekomst. Laten we wat voorzichtiger doen met al die labels die we op iedereen plakken. Misschien zijn ze wel creatief!

Tot zover de vijf inzichten die ik uit het boek heb gehaald.

Bonusinzicht: creatiever door langer naar de wc te lopen

Geen groot inzicht, maar wel grappig was de manier van Steve Jobs om de creativiteit te bevorderen. Hij zorgde dat er in een kantoor op maar één plek toiletten te vinden waren. Zo kon je iedereen van elke afdeling tegenkomen. Als ondernemer spreek ik natuurlijk met allerlei leuke mensen af om aan inspiratie te komen. Maar mocht je nog eens met een werkgever om tafel zitten – vertel hem hoe Steve Jobs dit aanpakte.

Welk inzicht uit het boek Ping! vind jij het leukst? Laat het hieronder weten.

In de media met jouw goede idee?

Wat je ook van plan bent, gratis publiciteit in magazines, kranten, op radio, tv en bij digitale media tilt jouw idee direct naar een hoger niveau.

Wil jij weten hoe je aan nieuwswaardige ‘hooks’ komt waarmee je jouw idee in de schijnwerpers zet? Meld je dan aan voor mijn online training Zo kiest de media voor jou!

In 90 minuten leer je:

  • hoe je de aandacht van de media trekt;
  • hoe journalisten selecteren op het nieuws;
  • welke methodes voor directe publiciteit zorgen;
  • en hoe je voor je eerste gratis mediapublicatie zorgt!

Ben jij klaar voor the next level?

JA, Ik wil media-aandacht voor mijn idee!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen