21 april 2022 
in podcast

Opgelicht voor 40.000 euro - De Jennifer Delano Podcast Afl. 001 met Henk van de Wall

Klanten die je willen oplichten. Als zelfstanding ondernemer kun je er zomaar een tegenkomen. Henk van de Wall, grafisch vormgever en uitgever, had ook een draak van een klant. Deze klant zorgde uiteindelijk voor dat hij 40.000 euro kwijtraakte. Een echte oplichter en daarmee ook een klant die je héééél graag kwijt bent.

Henk van de Wall is te gast in mijn allereerste podcast en vertelt hierin over zijn ervaringen met een eersteklas oplichter. Het begon allemaal heel gemoedelijk bij een netwerkevenement. Henk raakte ongeveer acht jaar geleden in gesprek met een man die twee tijdschriften uitgaf voor de luchtvaartbranche: eentje voor de zakelijke reiziger en een voor de consumentenmarkt. Hij vertelt: ‘’Het was een heel fijn gesprek dat we later hebben voortgezet bij hem op kantoor.’’

“Hij werkte samen met zijn vrouw en er zat ook nog een secretaresse op een kantoortje in het oosten van het land,” vertelt Henk. “En hij zei tussen neus en lippen door dat hij de tijdschriften had ondergebracht in twee aparte ltd’s. Dat had mijn eerste waarschuwing moeten zijn, maar ik wist het niet. Dat hoorde ik pas later.” Een ltd kan nogal eens een dekmantel zijn voor het verbergen van wat louche zaken: er wordt dan winst gemaakt die onder de radar gehouden kan worden.

Henk was enthousiast en ging voor het bedrijf aan de slag. De eerste factuur die hij stuurde, werd netjes betaald. “Maar ook dat kan een trucje zijn. Het wekt vertrouwen dat je daadwerkelijk betaald krijgt. Maar om het geld van de tweede factuur moest ik al flink zeuren,” zegt Henk. Ook de tweede factuur werd betaald. Maar daarna kwam er niets meer.

De opdrachtgever vertelde dat er een investeerder zou komen met extra geld en dat daarna zijn factuur betaald zou worden. Die investeerder was een gefortuneerde ondernemer uit de reisbranche en dan zou het allemaal goedkomen.

Later bleek ook dat de secretaresse al maanden geen salaris had ontvangen. Zij woonde in dezelfde wijk als de klant en wilde de lieve vrede bewaren. “Als wij samen waren opgetrokken tegen dit bedrijf, hadden we het failliet kunnen laten verklaren, maar zij wilde dat niet en heeft zich laten afkopen voor een schijntje” zegt Henk.

Wil je weten hoe dit verhaal afloopt? Luister dan nú de podcast op Apple Podcasts, Spotify, YouTube.

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende freepublicityspecialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor pr. Schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken.
Reactie plaatsen