Met de free publicity tips kun je hopelijk al zelf aan de slag. Heb je wat inspiratie nodig? Wij hebben 5 toffe free publicity voorbeelden voor je op een rijtje gezet.
Bavaria
De meeste mensen zullen dit voorbeeld vast herkennen. De Bavaria-jurkjes tijdens het WK voetbal in 2010 zijn een écht succesvoorbeeld van free publicity. De jurkjes, die in eerste instantie bedoeld waren om de bierverkoop van Bavaria in Nederland een boost te geven, kregen wereldwijde media-aandacht. Dit kwam doordat FIFA een aantal vrouwen in Bavaria-jurkjes het voetbalstadion uitzette. Door het commentaar hierop kon Bavaria volop profiteren van de gratis media-aandacht over de hele wereld.
Red Bull
Dit grote merk heeft wel vaker dan eens flink uitgepakt met reclamestunts. Eén van de meest noemenswaardige is de skydiver die vanaf 39 kilometer hoogte uit een capsule sprong. Hierdoor werd hij de eerste mens die in een vrije val de geluidsbarrière doorbrak. Hoewel de stunt zelf natuurlijk aardig in de kosten liep, was alle media aandacht voor Red Bull naar aanleiding van de stunt gratis. Mooi voorbeeld van free publicity!
Albert Heijn
Wie kent ze niet, de wuppies van Albert Heijn? Tijdens de Oranje Voetbal actie in 2006 had bijna iedereen wel een wuppie ergens in de woning of zelfs in de auto. Zag iemand een wuppie, dan dacht diegene aan Albert Heijn en hier heeft de supermarkt nog jaren van kunnen profiteren. In dit geval is de free publicity weliswaar begonnen met een investering, namelijk de wuppies zelf, maar door het langdurige effect kan er toch worden gesproken van indirecte free publicity. We hebben het er nog steeds over!
Unox
Tijdens de Elfstedentocht van 1997 en de nieuwsjaarsduiken heeft Unox besloten om de welbekende Unox-mutsen uit te delen. De vele foto’s en filmpjes zorgen na al die jaren nog steeds voor free publicity op social media en op veel andere mediakanalen. Ook een mooi voorbeeld van indirecte free publicity!
Buys
Toen Buys bekend maakte dat de negerzoenen voortaan als ‘zoenen’ door het leven gingen, ontstond hier veel ophef over. De reacties waren zeker niet allemaal positief, maar Buys was volop in het nieuws en daar ging het natuurlijk om. Een echte free publicity case.
Meer weten over free publicity of wil je weten wat wij als PR bureau nabij Amsterdam voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag!