14 december 2015 

Barcelona-principes en PR

Barcelona-principes en PR

Barcelona-principes & pr – Public relations is de afgelopen jaren erg snel gegroeid. Daarom is het ook belangrijk om nu te leren hoe we het vak moeten waarderen, begrijpen en meten. In het verleden werd er bij pr voornamelijk gedacht aan advertenties en reclames. Die werden dan met elkaar vergeleken. Toch zijn het twee uiteenlopende onderdelen, dus klopt deze vergelijking en meting niet. Nu zijn de Barcelona-principes gecreëerd om de (pr-)professionals van tegenwoordig een steuntje in de rug te geven. Het is een set van zeven principes die een meetinstrument vormen om de impact van de media op pr te meten.

Wat zijn de Barcelona-principes?

In 2010 zijn de Barcelona-principes voor het eerst naar buiten gebracht om de manier van evaluatie op pr-gebied te verbeteren. De zeven principes richten zich in eerste instantie op wat je níét moet doen bij het evalueren, maar nu de Barcelona-principes dit jaar aangepast zijn ligt de focus op wat je wél moet doen als pr-professional.

De principes worden al door honderden bedrijven in de wereld gebruikt, maar zijn toch nog niet bekend bij alle professionals. Dit is erg zonde, omdat het wel een erg handige tool is. De set van zeven regels is handig om te kennen en bij elk project na te lopen. Pr is meer dan alleen publiciteit. Het voornaamste doel van public relations is het scheppen of in stand houden van een goed imago. Hier komt ook communiceren, waarderen, meten en evalueren bij kijken. Pr is een complex veld en wordt gebruikt voor vele doeleinden en doelgroepen. Daarom is het ook vanzelfsprekend dat de diverse pr-vormen verschillende manieren van metingen nodig hebben.

Deze Barcelona-principes kunnen jou als (pr-)professional dan ook helpen. Het kan helpen om uit te vinden waar het misgaat bij een bedrijf, of juist goed. Het geeft inzichten in diverse projecten en helpt jou als (pr-)professional om een beter resultaat te bieden aan je klant.

Barcelona Principles 2.0

Voor deze blog is er gekozen om te kijken naar de nieuwste vorm van de Barcelona declaration of measurements principles 2.0, zoals het officieel heet. De Barcelona Principles 2.0 sluit veel meer aan op onze visie.

22-791x1024

Boost je bedrijf met pr

Ben jij benieuwd wat goede pr kan doen voor jouw bedrijf? Kom in actie! In slechts 15 minuten weet jij welke stappen je moet nemen!

Maak een afspraak en ontdek de kracht van public relations.

In deze vlog vertel ik meer over de kracht van goede pr. Ben je benieuwd wat publiciteit voor jou kan doen? Plan een vrijblijvend, gratis 15-minutengesprek in en informeer naar de mogelijkheden.

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen