11 april 2017 

7 uitgelichte pr-kansen: kende jij deze al?

7 uitgelichte pr-kansen: kende jij deze al?

7 uitgelichte pr-kansen bij Cliptalk.

De pr-kansen van Matthijs Kettelerij

Afgelopen ClipTalk was ik wederom aanwezig om te luisteren, te leren en met mensen van gedachten te wisselen. Hier kwamen verschillende sprekers vertellen over hun pr-aanpak en de waarde van pr-resultaten. ClipTalk werd georganiseerd door ClipIt – onze partner die de pr-resultaten van onze pr-campagnes meet.

De eerste gast was Matthijs Kettelerij. Hij vertelde over pr-kansen die benut zijn door Urgenda. Hieronder vind je 7 pr-kansen uit zijn ClipTalk.

1. Organiseer een ‘dag van’

Met een ‘dag van’ geef je mensen zelf de kans om te vertellen wat ze belangrijk vinden. Ook kunnen ze hun eigen activiteiten organiseren. Hiermee krijg je meer lokale en regionale publiciteit dan bij één landelijk georganiseerde actie en dat is enorm waardevol.

2. Doe eens gek

Aandacht voor de klimaattop? Wat dacht je van door er letterlijk naar toe lopen? De directrice van Urgenda liep van Nederland naar Parijs. Bijna 600 kilometer in 28 dagen. Ze legde alles vast en om het interessant te maken koppelde ze aan elke dag een ander thema en een nieuwe gast. Urgenda registreerde en publiceerde haar verhalen zelf via hun eigen YouTubekanaal en andere social media.

Maar daar bleef het niet bij: op televisie werd een vast item getoond (5 minuten per dag op 2 verschillende zenders) en Vrij Nederland schreef online columns over duurzaamheid, gecombineerd met input van de wandelende directrice.

3. Maak er een wedstrijd van

Waar sta jij voor met je bedrijf? Maak er een wedstrijd van! Zo vestig je niet alleen de aandacht op je missie, maar komen mensen ook in beweging.

Een goed voorbeeld hiervan is het ‘low car diet’ dat mensen uitdaagt 30 dagen anders te reizen dan met de auto. De wedstrijd speelt zich af tussen de verschillende bedrijven en levert prijzen op voor zowel het bedrijf als een privépersoon.

Win-win voor iedereen, want niet alleen levert deze wedstrijd schoner, gezonder en goedkoper reizen op, er wordt ook meer bewogen!

4. Klaag iemand aan

Welke (overheids)instantie staat jouw missie als wereldverbeteraar in de weg? Klaag ze aan!

Zo voerde Urganda in 2015 samen met 900 mede-eisers de klimaatzaak tegen de Nederlandse Staat. Ze vonden dat er veel meer actie nodig was om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen.

Opnieuw was deze actie win-win: én internationale pr, én meer aandacht voor klimaatverandering.

5. Laat je werk op reis gaan

Ben je kunstenaar? Stuur je werk dan eens ergens anders heen. Zo koos het Mauritshuis er tijdens hun verbouwing voor om een aantal werken van de collectie op reis te laten gaan. De werken reisden naar 6 verschillende locaties, waar er 2,2 miljoen mensen op af kwamen. Internationale radio, televisie, kranten en magazines besteedden aandacht aan de reizende collectie.

6. Pak een (her)opening groots aan

Een groot (her)openingsfeest, bijzondere kennismakingsacties of ludieke weggevers. Wedden dat je veel bezoekers krijgt?

7. Een goed embargo werkt

Een embargo betekent dat het nieuws pas vanaf een bepaald moment gepubliceerd mag worden, maar dat de media wel in staat worden gesteld om publiciteit voor te bereiden.

Omdat iedereen graag de primeur publiceert, krijg je veel verschillende publicaties. Zonder embargo pakt dit vaak veel kleiner uit.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Lees dan ook 7 uitgelichte pr-kansen bij Cliptalk.

Ben je benieuwd waar de pr-kansen liggen voor jouw bedrijf? Ik help je graag!

Ben je benieuwd wat goede pr voor jou kan doen? Plan een vrijblijvend, gratis 15-minutengesprek in en informeer naar de mogelijkheden. Ik help je graag!

Plan een gratis 15-minutengesprek

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende free publicity-specialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor PR. Jennifer schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken. Haar missie is om in de aankomende drie jaar een miljard euro aan free publicity te genereren voor innovatie.
Reactie plaatsen