Wat is het verschil tussen marketing en PR?
Wat is het verschil tussen marketing en PR?
Het wordt heel vaak, zo niet altijd gevraagd tijdens de webinars, sessies en workshops die ik geef: wat is nou het verschil tussen marketing en PR? Ook Henk van der Wijk vroeg het zich kort geleden af en stelde mij de vraag. Heel kort door te bocht leg ik het weleens uit als PR plus advertentie-inkoop is marketing. Echt veel te kort door de bocht. Maar het maakt in ieder geval het een en ander duidelijk.
PR valt onder marketing, maar is een heel andere discipline
PR is inderdaad een stuk van de marketingmix, maar wel een heel andere discipline. In bedrijven zie je verschillende manieren van aanpak. Of het wordt gescheiden (niet zo handig) of ‘de marketingafdeling doet dat’. Wanneer het laatste het geval is merk je dat PR een vak is dat niet altijd wordt begrepen. Dan krijg je advertentieteksten die als ‘persbericht‘ worden ingezonden. Kansloze actie.
PR is zichtbaarheid. Marketing is het aantrekken van klanten door middel van zichtbaarheid. Branding is zichtbaarheid inzetten om een bepaald beeld van jouw bedrijf te organiseren.
Free publicity is een onderdeel van PR
PR wordt tegenwoordig ook verward met free publicity. Free publicity is een onderdeel van PR. PR kun je doen door het aantrekken van free publicity. Hierdoor publiceren kranten/radio/tv jouw verhaal. Dit doen ze ‘gratis’. Gratis omdat je geen advertentiekosten hiervoor betaalt. Media publiceert alleen nieuws. Nieuws kun je maken. Maar het is niet gratis om iemand nieuws voor je te laten maken. Daarnaast zijn er geen garanties te geven of het maken van nieuws ook altijd succesvol gaat zijn. Maar het kan wel een veel groter bereik organiseren dan een advertentiecampagne. En mensen nemen free publicity veel serieuzer dan een advertentie. Ook is in basis free publicity uitbesteden heel wat goedkoper dan een dure advertentiecampagne uit te rollen.
PR is de gehele aanpak om zichtbaarheid te creëren
PR is eigenlijk de gehele aanpak om zichtbaarheid te creëren. Ook via social media, ook via media, ook via events en ook via nog allerlei andere manieren. Het verschil tussen marketing en PR is niet altijd meer duidelijk te maken, omdat het in elkaar overgaat. Maar hoe dan ook: zichtbaarheid is voor een persoon en een bedrijf essentieel, waardevol en vooral onbetaalbaar belangrijk.
Wat heeft PR jou opgeleverd?
Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert
Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!
- Ontdek dé 7 redenen waarom de concurrent wel in de media komt en jij niet.
- Volg mijn online training: Zo kiest de media voor jou!
- Gegarandeerd zichtbaar in de media met jouw persbericht? Laat mij je helpen!
- Eerst even bellen? Plan een gratis 15-minutengesprek in.