Ondernemer worden – wat 12 jaar aan PR mij opleverde
Ondernemer worden – wat 12 jaar aan PR mij opleverde
Hieronder beantwoord ik ze:
1. Waar ben je tegenaan gelopen bij het starten van je bedrijf?
Dat is een moeilijke vraag. Eerst ben ik simpelweg gestart. Het nadeel hiervan is dat je nog niet helemaal duidelijk hebt waar je echt goed in bent en hierdoor ben je wat moeilijk te verkopen. Ook wist ik niet precies in welke markt ik moest zijn. Ik ben nu al meer dan 12 jaar verder en inmiddels is het voor mij volkomen duidelijk wat ik doe: 100.000 mensen vooruitschoppen op het gebied van zichtbaarheid.
2. Had je financiering nodig voor de start van je bedrijf?
Nee, ik ben simpelweg gestart.
3. Hoe kom je aan je cliënten?
Ik heb een aantal middelen geselecteerd (o.a. Twitter, Facebook, LinkedIn, diverse media) waar mijn doelgroep zich bevindt. Via deze middelen ben ik als ondernemer zichtbaar. Hierdoor komen mensen op mij af met vragen over zichtbaarheid.
Ook organiseer ik elke maand een PR Plus sessie waarbij ik mensen uitnodig. Zo kunnen mensen kennis maken met PR en hoe je dit (zelf) kan inzetten.
4. Wat doe je aan promotie?
Ik zorg dat ik (naast bovenstaande middelen) ook met regelmaat in de media te vinden ben. Via televisie (o.a. Interviews door EditieNL, maar ook losse programma’s zoals Recht Uit Het Hart) en via magazines / kranten. Quotes in de Metro worden wekelijks gepubliceerd, hierdoor komen ook mensen op mij af.
5. Wat onderscheidt jou van de concurrenten?
Allereerst heb ik rood haar, ben ik eerlijk en onderscheidend met mijn mening. Daarnaast versta ik mijn vak en heb ik een enorm trackrecord. In tegenstelling tot mijn concullega’s leg ik niet alleen uit hoe je PR kan toepassen, maar ik voer het ook op dagelijkse basis uit. Hierdoor sta ik nog steeds in de realiteit en leer ik elke dag van mijn vak.
Daarnaast vraag ik mij elke dag af: hoe kan ik PR beter begrijpelijk en toepasbaar maken?
6. Wat vind je het meeste tegenvallen in je vakgebied?
Dat mensen geen verantwoordelijkheid nemen als ondernemer. Dat mensen zonder enige vorm van plan producten de markt op willen zetten. Dat mensen vergeten dat mijn tijd geld waard is. De meest frustrerende gevallen beschrijf ik op www.kutklant.nl.
7. Wat vind je het allerleukste aan je vak?
Wanneer mensen na afloop van een PR Plus Sessie of een Snelle Campagne-aanpak mij bellen/mailen of een bericht sturen hoeveel dit ze heeft opgeleverd.
Welke ondernemersvraag heb jij?
Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert
Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!
- Ontdek dé 7 redenen waarom de concurrent wel in de media komt en jij niet.
- Volg mijn online training: Zo kiest de media voor jou!
- Gegarandeerd zichtbaar in de media met jouw persbericht? Laat mij je helpen!
- Eerst even bellen? Plan een gratis 15-minutengesprek in.