3 social media lessen voor ondernemers (plus GRATIS to-dolijst)

3 social media lessen voor ondernemers (plus GRATIS to-dolijst)

3 social media lessen voor ondernemers! Bij ondernemend bezig zijn is persoonlijke ontwikkeling belangrijk, maar ook het zorgen dat je je lessen leert wat betreft social media is essentieel. 

Een paar weken geleden werd ik gevraagd mee te doen aan een onderzoek in opdracht van ING voor Social Embassy. Als PR professional deelde ik mijn ervaringen met social media en hoe dit mijn werk beïnvloedt. En nu is het dan zover: hiervan kunnen we social media lessen hiervan leren.

Les 1: Nieuws verspreidt sneller door social media

Social Media heeft gezorgd dat de verspreiding van nieuws sneller gaat, veel meer mensen dit nieuws ook zijn gaan bereiken en dat er veel meer wordt gepubliceerd.

Les 2: Social media wordt tegenwoordig ook sneller geloofd

Social Media heeft gezorgd dat nieuws ook anders wordt gecontroleerd. Meer dan zestig procent van de journalisten en bloggers ziet social media als een betrouwbare bron.

Les 3: Door social media doen we minder aan fact checking 

Fact checking (het controleren van de feiten voordat iemand iets publiceert) wordt volgens journalisten en bloggers (76% van hen) door de social media opkomst minder zorgvuldig.

Wat kun je hiervan leren? 3 to-do's:

3 to-do's voor social media

1. Kijk verder dan ALLEEN social media
Het is leuk al die social media, maar wanneer je kranten, bloggers, televisie, radio en magazines vergeet werkt jouw promotie niet. Je zult van allemaal gebruik moeten maken om de juiste mix te vinden voor jouw bedrijf.

2. Zorg dat je boodschap klopt 
De waarheid duurt het langs. En zorg dat wat je aan tweets en andere berichten verspreid leuk is om te lezen, of anders in ieder geval interessant genoeg om mensen aan te trekken. Alleen maar vertellen hoe leuk jouw product is gaat niet werken. Maar nieuwtjes over de markt of wat het hun kan opleveren, kan wel gaan lukken. Experimenteer!

3. Zorg voor tempo! 
Social media heeft alles sneller gemaakt. Het is daarom heel normaal dat wanneer iemand een tweet naar je stuurt – dat je deze snel beantwoord. Via Twitter of Facebook is een dag om te reageren al bijna langzaam. Drie dagen later kan iemand al vergeten zijn wat zijn of haar vraag was, of is de vraag naar een professional opgelost. Je kunt simpele instellingen organiseren zodat jij direct zien wanneer iemand een vraag stelt.

De eerste lessen op het gebied van social media en to-do’s. Ik ben benieuwd wat je vindt van deze blog. Deel je het in de comments?

Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert

Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!