3 stappen om aan een publicatie online te komen
3 stappen om aan een publicatie online te komen
Publicatie online – Net zo waardevol, of misschien wel nog waardevoller dan een offline publicatie: een online publicatie. Online publicaties kunnen voor blijvende traffic naar jouw website zorgen, maar ook voor een blijvend visitekaartje van jouw kennis op het platform van iemand anders. Maar hoe doe je dat nu? Ontdek deze 3 stappen om aan een online publicatie te komen.
Stap 1. Reageer op een oproep
Zoek naar plekken waar er naar bloggers wordt gezocht. Dit kan door te googlen op bloggers gezocht. Kijk welke passen bij jouw business en reageer op een oproep.
Stap 2. Laat een oproep jou vinden
Een oproep kan jou ook vinden. Plaats een vraag naar een mogelijkheid om te bloggen in jouw sociale netwerk. En zijn tientallen sites en daarmee mensen op zoek naar interessante interviews, blogs, inzichten, nieuwsitems over jouw vak en wereld. Een oproep is zo geplaatst: ”Ik wil graag bloggen over [onderwerp], wat is een goed platform hiervoor?”
Stap 3. Bied jezelf aan als blogger
Bied jezelf als blogger aan op interessante sites. Google eens op jouw onderwerpen en kijk welke sites er zijn hierover. Mail ze met de vraag of jij een keer mag bloggen op hun website. Met uiteraard hieronder jouw website als link. Mensen zullen dolgelukkig zijn met de gratis content die je ze gratis hiermee aanbied.
Een mailtje is zo gestuurd, hieronder een simpele opzet:
Beste redactie,
Ik ben [naam]. Ik werk de afgelopen jaren als [beroep] en mijn passie is [onderwerp]. Het is mijn passie omdat [uitleg]. Ik zag jullie website en wil me graag aanbieder als blogger. Mag ik als gastblogger aan de slag? Ik zie mijzelf elke week/maand een blog hiervoor aanleveren.
Graag zie ik uit naar jullie reactie,
Met vriendelijke groet, [naam]
Een voorbeeld van een publicatie online
Iemand in mijn netwerk mailde mij voor het platform mercurieux.nl.
Hij vroeg om:
- Een artikel (liefst nieuw, maar hoeft niet) dat je zelf hebt geschreven van ongeveer 500 tot 700 woorden.
- Het onderwerp/thema van het artikel: welzijn, persoonlijke ontwikkeling, successtrategie, coaching, therapie, gezondheid, werk, organisatieadvies, voeding, spiritualiteit, psychologie of filosofie allemaal in de ruime zin van het woord 😉 Je kunt binnen de thematiek je visie weergeven, een betoog houden of informatief iets vertellen over je werkwijze.
- Het artikel is geen advertorial en bevat geen commerciële uitgaande links, een bronvermelding of verwijzing naar sites met meer over het onderwerp in de vorm van een link is natuurlijk wel ok 😉
- Het artikel blijft te allen tijde je eigendom.
Wat ik ervoor terug kon krijgen was:
- Direct onder het artikel: een alinea “Over de auteur”. Hierin kun je wat over jezelf kwijt met een pasfoto en uiteraard een link naar je website.
Hoe werkte het:
- Ik mailde mijn artikel naar info@mercurieux.nl
- Voor publicatie stuurde hij eerst de definitieve opgemaakte versie en pas na mijn goedkeuring ging hij het artikel publiceren.
- Het resultaat: http://www.mercurieux.nl/jouw-missie-7-stappen
Wanneer je wilt meedoen kun jijzelf natuurlijk ook je artikel insturen!
Geen zin in deze 3 stappen? Dit is het alternatief:
Niets doen. Vooral blijven wachten tot mensen op jou afkomen. En dat gaat ze niet doen. Dag online publicatie en dag zichtbaarheid. Dag mogelijkheid dat mensen zien dat jij wat kunt. Dat jij een professional bent. Oftewel, kom met die luie (&^*) van die bank en ga werken. De enige plek waar succes komt vóór werken, is het woordenboek.
Wanneer en waar was jouw laatste online publicatie?
Je las een artikel van Jennifer Delano, freepublicityspecialist en pr-expert
Benieuwd wat free publicity kan doen voor jouw bedrijf? Start met opvallen!
- Ontdek dé 7 redenen waarom de concurrent wel in de media komt en jij niet.
- Volg mijn online training: Zo kiest de media voor jou!
- Gegarandeerd zichtbaar in de media met jouw persbericht? Laat mij je helpen!
- Eerst even bellen? Plan een gratis 15-minutengesprek in.